A hazai lovaskocsi-készítés egyik elismert mestere, a nagykőrösi Danka Gyula két évtized óta látja el a lovassport művelőit szebbnél szebb hintókkal. Többnyire verseny és szabadidős célokra vásárolnak tőle. Műhelyéből számos olyan kocsi indult útnak, amelyekkel nemzetközi fogathajtó versenyeken gyűjtik a trófeákat a hajtók.
– A legtöbb kocsit a közép-európai országokból rendelték tőlem, de vittek közülük Amerikába, Angliába, sokat Hollandiába és Németországba sőt, egyszer a kazahsztáni nagykövet részére is kiállítottunk egyet. Érdekes eset volt: a diplomata kikötötte, hogy meg is kell őt kocsikáztatnom Pesten. Körülményes fogaton furikázni a nagy forgalomban, százezerért sem vállalnám, mire a diplomata megüzente: fogjam csak be a lovakat, fizet a városnézésért kétszázezret. Persze, majdnem mindegyik kocsihoz fűződik valamilyen emlék, hiszen nálunk nem tömeggyártás folyik. Járműveink személyre szólóan készülnek, egyediek, a húsz év alatt mintegy félezer hintó gördült ki tőlünk, nincs két egyforma – magyarázta Danka Gyula.
A hobbi lovas kocsi forgalmazása idehaza a kilencvenes évek elején, közepén járt a csúcsponton. Azóta jelentősen csökkent a külföldi érdeklődés, Danka Gyula is elsősorban itthoniaknak készíti hintajait.
– Valamikor 30-40-et is készítettünk évente, újabban csak maximum 10-15-öt. Úgy tűnik, betelt a piac, közben drágultak a kocsik, 600 ezer forint alatt ma már nem kaphatók, az igényesebb felszereltségűek ára pedig eléri a 2 millió forintot. A hazai kocsigyártók komoly hátrányba kerültek azzal is, hogy a külföldiek betörtek értékesítési területeinkre. Igaz, azzal együtt fellendítették a szervizeléseinket. Gyakran hoznak hozzánk például lengyel gyártmányú hintókat javításra. Minőségben nem érik el a magyarországiak színvonalát, olykor már az első versenyen eltörik rajtuk valamilyen alkatrész. Jó kocsit az a mester tud készíteni, aki ismeri a lovakat. Géplakatos a szakmám, kezemre áll a vasas munka, de a kocsik konstruálása csakis azért sikerülhet, mert együtt élek a lovakkal gyerekkoromtól, és többször versenyeztem is fogathajtásokon. Természetesen idővel a mieink is elhasználódnak, lassan-lassan visszasorakoznak kisebb-nagyobb javításokra, ezért mindig van munkánk.
A legelső hintóval a Danka Kocsi Kft. műhelyének gépei is megöregedtek. Komolyabb fejlesztésekre azonban csak az utóbbi időben tellett náluk.
– Soha nem mentünk a bankhoz hitelért, mindig csak annyit léptünk előre, amennyire pénzünk engedte. Ezért nagy segítség volt nekünk egy központi pályázat, amelyen nyertünk annyi forrást, hogy nagyobb erőfeszítés nélkül modernizálhattuk a gépállományt. Az új hegesztőgép feleannyi áramot fogyaszt, mint a régi, nálunk ez sokat számít. Újabban azon gondolkodunk, miként bővíthetnénk a műhely kapacitását. Kapnánk ugyanis hitelt 2 százalékos kamatra. Ilyen kedvező áron még nem adott pénzt bank. Az fog vissza bennünket a költekezéstől, hogy a szakmában nemigen látjuk a távlatokat. Öt gyerekünk közül egyikük sem szegődött a műhelybe és hát hamarosan nyugállományba térek. Egyelőre úgy néz ki, nálunk a nagy fejlődéshez elkésett a jó alkalom.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!