Az autógyárak többsége csak az elöl utazóknak ad teljes körű védelmet, a második sorban utazóknak az esetek többségében még övfeszítő és överő-határoló sem jár. Az ADAC kutatásai szerint a balesetben súlyos sérülést elszenvedők 10 százaléka a hátsó üléssor(ok)ban foglalt helyet, de ezt jelentősen lehetne csökkenteni azzal, hogy az első sorban a légzsákok miatt természetesnek számító övfeszítőt és överő-korlátozót ide is beépítik.
A gyárak nem nagyon fordítanak figyelmet erre a területre, a Mercedes (következő generációs E-osztály) és a Ford (Mondeo) az egyedüliek, akik felár ellenében légzsákos biztonsági övet kínálnak, ami az ütközéskor a testre ható erőt nagyobb felületen osztja el. Az ideális megoldás persze az lenne, ha a második sorban is teljes értékű légzsákok vigyáznák az utasok testi épségét, az ADAC töréstesztet is végzett ennek bizonyítására; azzal a németek is tisztában vannak hogy helyhiány és egyéb technikai problémák (például az állítható ülés miatt mindig máshol van a légzsák) ez nem valósítható meg.
Azonban az övfeszítő és az överő-korlátozó igenis beépíthető lenne, ami azért hasznos, mert ezek használatával az ütközéskor fellépő akár 1 tonna terhelés finomabban jelentkezik az utas testén. Ezek az egyszerű műszaki szerkezetek jelentősen csökkentik a mellkas- fej- és hasi sérüléseket azáltal, hogy a becsapódáskor 15 centivel rövidülő öv rögtön körbeöleli a testet, nem hagyja, hogy az „nekicsapódjon” az övnek, az överő-korlátozó pedig elnyújtja egy kicsit a lassulási részt. Ezen a téren gyors változás várható, hiszen az idei esztendő óta a hátul utazó felnőttek védelme is része az EuroNCAP törésteszt kiértékelésének. Ennek a változásnak az oka a megváltozott mobilitás, egyre többen igyekeznek teljes kihasználni autójuk rendelkezésre álló kapacitását, és ezt a töréstesztet végző szervezet is figyelembe veszi.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!