Ez a Puma már nem az a Puma, amely a Capri utódjaként a Ford négyszemélyes, háromajtós, sportos kis kupéja volt 1997 és 2002 között. 155 lóerős csúcsmotorjával túllépte a 200 km/órát, Kölnben készült, és (míg a Mustang az Egyesült Államokban volt kapható) az európai piacokon jelent meg. A név új viselője egészen más autó, besorolása SUV-hangulatú crossover, hajtóműve lágy hibrid, és a család praktikus barátja akar lenni. A Ford európai értékesítésének jelenleg az egyötödét teszik ki az SUV-modellek, az eladások több mint 19%-kal növekedtek 2018-ban. A Puma az év végén kerül a kereskedésekbe; Romániában, a Krajova üzemben készül, ahol a Ford 2008 óta közel 1,5 milliárd eurót fektetett be.
A szokásos, teátrális leleplezés után már ránézésre is kényelmes, jól használható, magas üléshelyzetű, nagy csomagtartójú, gyakorlatias jármű állt előttem. Thomas Morel, a külső formatervezés vezetője hosszasan méltatta saját művét, én inkább hagyom, hogy beszéljenek a képek, és a kézzel fogható újdonságok. A Puma a Ford hibridhajtás fogadására is alkalmas B-padlólemezére épül, az egyéb típusok közül a Fiestával legközelebbi a rokonsága.
EcoBoost Hybrid hajtómű
A Puma az elsők közt kapja meg a Ford EcoBoost Hybrid hajtóművet, amely szíjhajtású, 11,5 kW-os indítómotor/generátorral egészíti ki az 1,0 literes, háromhengeres EcoBoost benzinmotort. Elektromos árammá alakítja, és 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátorban tárolja a fékezéskor többnyire veszendőbe menő energiát. Emellett bekapcsolódik a hajtásba, egyenletes haladás és gyorsítás közben, valamint működteti az elektromos segédberendezéseket. A 125 és 155 lóerős változatok intelligens, önvezérlő rendszere ellenőrzi a jármű használatát, és vezérli az akkutöltést, illetve a tárolt energia felhasználását. Forgatónyomaték-helyettesítéssel 50 Nm leadására képes, akár 9% benzint megtakarítva (a szabványos fogyasztás 5,4 l/100 km). A forgatónyomaték-kiegészítés pedig 20 newtonmétert tehet rá a benzinmotoréra, illetve 50%-ot elérő többletet produkál alacsony motorfordulatszámnál.
A benzinmotort mintegy 0,3 másodperc alatt újraindító rendszer az eddiginél több helyzetben teszi lehetővé a start-stop működését, például amikor az autót 15 km/óra alatt fékezik állóra – még akkor is, ha váltó fokozatba van kapcsolva, de a kuplungpedált már lenyomták. Újdonság a 125 lóerős 1,0 literes EcoBoost motor fogyasztáscsökkentő hengerlekapcsolása, amelyet elsőként kínál a Ford a legkisebb háromhengereshez. Részterhelésnél 14 ezredmásodperc alatt állítja le az egyik hengert. Az EcoBoost benzinmotorok és EcoBlue dízelek Auto Start-Stoppal és hatfokozatú manuális sebességváltóval lesznek választhatók, a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó később jelenik meg a kínálatban.
Masszázsülés, vezetőtámogatás
A Puma sokféleképpen igyekszik vezetőjének kedvében járni. Az üléstámla elektropneumatikusan felfújódó, illetve leeresztő párnái ellazítják a gémberedett izmokat. Nemcsak a masszázs erőssége állítható (három fokozatban), hanem a masszírozó mozgás iránya is. Ráadásul ez a szegmens első modellje, kéz nélkül nyitható csomagtér-ajtóval: elegendő alul egy láblendítés. A biztonságot asszisztensek arzenálja szolgálja. Van például Stop&Go funkcióval kiegészített adaptív sebességtartó automatika, távköz-tartó, jelzőtábla-felismerés, útpadka-érzékeléssel kiegészített sávközép-tartó, sebességhatár-figyelő és a veszélyes szituációkra figyelmeztető új vészhelyzet előrejelzés. Araszoló forgalomban akár állóra fékez az autó, majd automatikusan újra elindul, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Ennél hosszabb idő után finom gázadással, vagy a kormánykerék gombjával aktiválható újra a rendszer.
A 180 fokos látószögű tolatókamera az érintőképernyőn jeleníti meg az autó mögötti területet. Szintén a tolatást könnyíti a keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészített holttér-figyelő, amely önállóan fékezve kerüli el az ütközést, vagy mérsékli annak súlyosságát. Az aktív parkolóasszisztens magától áll be, az automatikus távfény-vezérlés pedig nem vakítja el a szembejövőket. Lassan haladó vagy álló járművek kikerülését kormányzási asszisztens segíti, a potenciális „kísértetautót” rossz irányra figyelmeztetés rázza fel, ha áthajt az autópálya-felhajtó két „behajtani tilos” jelzésén.
Kényelmes, praktikus
Az első ülések vékony támlája több helyet hagy a hátul ülők térdének, a második sor ülőlapjának formája pedig segíti a ki- és beszállást. Igazi életrevaló újdonság a (felszereltségi változattól függően) cipzárral levehető és mosható első és a hátsó üléshuzat, így könnyebben megőrizhető az utastér újszerű állapota. Az utastér teljes hosszúságában – és szinte teljes szélességében – végigfutó, nyitható panorámatető két edzett, sötétített üvegfelületének köszönhetően még tágasabbnak és levegősebbnek érződik a kabin. Vezeték nélkül tölthető okostelefon mellett az audio, a navigáció és a klímaberendezés 8 colos érintőképernyőről, illetve hangutasításokkal kezelhető. Bizonyára élvezik majd gazdái, hogy akár tíz mobileszköz WiFi-hotspotja lehet a Puma, és hogy opcióként B&O PLAY hangrendszer rendelhető hozzá, tíz hangszóróval, Talán még ennél is jobban, hogy a 12,3 colos, teljes mértékben konfigurálható digitális műszeregységen a saját ízlésükhöz igazíthatják – és fontossági sorrendbe állíthatják – a vezetéssegítők és a műholdas navigáció információit. Az új Ford Puma sportos ST-Line és stílusos Titanium változatban lesz kapható.
A végére hagytam a Puma egyik legnagyobb értékét, a nagy és ügyesen variálható, ötletes megoldásokkal fokozott értékű poggyásztartót. Ám, hogy a folytatásos regényekhez hasonlóan fenntartsam az izgalmat, csak röviden szólok róla, mert ennek részletes megmutatása nyaralási különszámunk (Autó-Motor 2019/2 NYÁR különszám) egyik poénja. Most legyen elég annyi, hogy alaphelyzetben a kategória legnagyobbja, 456 literes, de a második üléssort síkba döntve elfér benne egy 112 centiméter hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas doboz. Úgy tűnik, minden esélye megvan az új Pumának, hogy sokkal nagyobbat ugorjon elődjénél.