A terepjáróknál leggyakrabban a hagyományos, bolygóműves automatikus váltóval váltják ki a kézi kapcsolású váltót, de igazából az sem ideális megoldás az igazi terepjárásnál, mert minimális motorfékhatást engednek; a fokozatmentes CVT váltó és a dupla kuplungos egységek nem képesek tartósan elviselni az igénybevételt. Az osztrák VDS Getriebe szerint azonban itt az ideje annak, hogy a haszonjárműveknél és traktoroknál manapság elterjedt dupla bolygóműves fokozatmentes váltó elterjedjen a terepjáróknál, mert ideális megoldást jelent minden körülmény között.

Például lejtőn a motor teljes fékhatását lehet hasznosítani, akár megállásig tud lassulni az üzemi fék használata nélkül az autó. A motor és a kerekek állandó kapcsolata révén az emelkedőn indulás is könnyen megy alacsony motorfordulatnál is. Némileg kompenzálja a szerkezet magas tömegét, hogy nincs szükség terepfokozatra, a prototípus-váltó három kapcsolóval vezérelhető: előre illetve hátramenet választható, ezen kívül 100 százalékosan összezárt tengelyt lehet kapcsolni.

A prototípus-váltót egy Land Rover Defenderbe építve tesztelik, de lényegében bármilyen hosszmotoros beépítésnél lehet használni – a prototípust 150-170 LE/500 Nm bemenő teljesítményre és 3600/perc üzemi fordulatra méretezték. Az alapvető eltérés a traktorokban és speciális munkagépekben alkalmazott kivitelekhez képest a kisebb fizikai méret, és az, hogy ebből a váltóból kezdettől fogva kínálnak majd olyat, amelynek a házába egy 54 LE csúcsteljesítményű villanymotort is építenek, ami egyszerűen megvalósítható hibrid hajtást tesz lehetővé a gyártóknak. Még nem tudni, mikor kerülhet sorozatgyártásba a VDS dupla bolygóműves váltója, az ár is annak függvénye, mekkora darabszámban tudják majd készíteni az egységet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!