Minden közlekedési helyzetben számítani lehet arra, hogy az utakon lassú, esetleg túlméretes járművel találkozunk. Ha nem így készülünk, az kifejezetten balesetveszélyes. Legutóbb néhány napja Tarhos külterületén, napnyugta után egy személygépkocsi karambolozott, amikor az autó vezetője egy mezőgazdasági vontatót akart megelőzni. Előbb a szembejövőnek, majd a traktor pótkocsijának ütközött. A balesetnek két könnyű sérültje lett. De sajnos ennél súlyosabb eset is történt. November végén a 47-es számú főúton – szintén sötétben – egy furgon ütközött traktornak, a balesetben pedig egy békéscsabai kislány olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy már nem tudták megmenteni az életét. Ekkor több olvasónk is felvetette a mezőgazdasági járművek és azok vezetőinek felelősségét, de mint általában, úgy itt is érdemes mindkét oldalról megvizsgálni a szabályokat.


A szakemberek elmondása alapján, ahogy egy személyautónál, úgy a mezőgazdasági vontatóknál is a vezető felelőssége a gép elemeinek, így a világítás működőképességének és tisztán tartásának a feladata. Műszaki vizsgákon pedig ugyanúgy részt vesznek ezek a gépek is, mint a személyautók. Ahol pedig nincs tiltva, ott fel kell készülnünk arra, hogy lassú járművel találkozunk, így a közlekedési, látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni.
– A mezőgazdasági vontatókkal kapcsolatban nincsenek extra elvárások. Ugyanúgy, mint ahogy például egy teherautónál, a vontatónál is kell lenni helyzetjelzőnek, tompított és országúti fényszórónak, valamint a féklámpa mellett irányjelzőnek. Ha pedig a gép saját lámpáit a vontatmány eltakarja, akkor kitűzhető lámpát szükséges használni. Mindképp jeleznie kell saját magát a többi közlekedőnek – emelte ki Dobókői György a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal műszaki engedélyezési, fogyasztóvédelmi és foglalkoztatási főosztályának főosztályvezetője. Alapból nem, de vannak esetek amikor figyelmeztető jelzést, az úgynevezett sárga villogót kell használni a gépeken.
– Ez három méter szélesség felett alkalmazandó, kötelező jelleggel, és a jármű legmagasabb pontján kell elhelyezni, úgy, hogy minden irányból jól látható legyen. Ha ez nem megoldható, akkor több lámpát kell használni, a lényeg, hogy a figyelmeztető jelzés minden irányból látható legyen – hívta fel a figyelmet Séllei Zoltán, a közlekedési osztály osztályvezetője.


– Ha figyelmeztető jelzést lát egy járművezető, akkor annak környezetét lassú haladással és fokozott figyelemmel kell megközelítenie – tette hozzá Benkő Mihály, a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal műszaki engedélyezési, fogyasztóvédelmi és foglalkoztatási főosztályának főosztályvezető-helyettese. Elmondta, ilyenkor számolhatunk azzal, hogy valamilyen munkavégzés történik az úton, esetleg túlméretes, széles vagy lassú jármű van az úton. A járművezetők ne csak a fényt, a figyelmeztető jelzést figyeljék egy járművön vagy azt, hogy van-e jármű vagy sem az úton, hanem azt is, hogy az mekkora tempóval halad.
– Arra kell számítani ugyanis, hogy sebességkülönbség van a járművek közt. Úgy közlekedjünk, hogy a féktávolságunk rövidebb legyen, mint a belátható útszakasz, azért, hogy biztonsággal meg tudjunk állni. Ezért mindig az aktuális út- és látási viszonyoknak megfelelően vezessünk – mondta el a szakember.