Amint a 2-es számú főút átlépi Pest és Nógrád határát, a katalinpusztai településrészt elhagyva szerpentin formájában halad felfelé, Szendehely irányába. Ezen a szakaszon nem véletlenül alakított ki a közútkezelő annak idején úgynevezett kapaszkodósávot, mondván, így a gyorsabban haladó járművek könnyedén megelőzhetik a lassúbb kamionokat, nem kell mögöttük hosszabb időn keresztül cammogniuk. Nemrégiben azonban a Magyar Közút Nonprofit Kft. munkatársai megjelentek a helyszínen, lezárták ezt a pluszsávot, ráadásul a hírek szerint nemsokára betonkordonokat is emelnek az úttest középső részére.
A Nool megkeresésére Pécsi Norbert Sándor, a közútkezelő cég kommunikációs osztályvezetője elmondta, hogy a 2-es főút Szendehely és Katalinpuszta közötti szakasza a statisztikák szerint Nógrád megye második leggyakoribb baleseti gócpontja. Az elmúlt időszakban a számos beavatkozással igyekeztek a veszélyes helyzetek kialakulását megakadályozni, például úgynevezett „grooving” munkákkal, amelyek során barázdákat vágtak a burkolatba, de a kapaszkodósáv előzési sávvá formálása is megtörtént. Ugyanakkor még ezek az intézkedések sem érték el a kitűzött célokat, ezért a rendszeresen előforduló frontális ütközések elhárítása érdekében a fizikai elválasztás mellett döntöttek, azaz betonterelő elemeket telepítenek erre a részre, ezzel megszüntetve az előzési sávot. Az osztályvezető hozzátette: máshol, például a szomszédos Heves megyében, Eger környékén, a 25-ös főúton már bevált ez a megoldás.
Amint az erre gyakrabban közlekedő autósok szembesültek az új állapotokkal, komoly tiltakozási hullám bontakozott ki, és civil kezdeményezésre még aláírásgyűjtési akció is indult, hogy a szigorításokat minél előbb vonják vissza. Az indoklás szerint a tél beálltával, amikor leesik az első hó, jelentősebb fennakadások történhetnek a szerpentinen, hiszen ha elakad és keresztbe fordul egy tíztonnás tehergépjármű, egy kamion, lehetetlenség lesz kikerülni, akkor Vácig ér majd a dugó. Altsach Ignác, Szendehely polgármestere is indokolatlannak tartja az új forgalmi rend bevezetését. Tájékoztatása szerint naponta 15 ezer jármű halad át a községen, éves szinten ez öt és fél millió. Az elmúlt két évben két súlyosabb sérüléssel járó baleset történt az érintett kanyarokban. A drasztikus lépést és az átmenő forgalom ilyen mértékű lelassítását tehát semmi sem támasztja alá.
Megkérdeztük a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányságot, hogy a közútkezelő egyeztetett-e velük az új beavatkozásokról, ám Nágel Tamás százados, sajtóreferens azt közölte, ilyen megkeresés nem érkezett hozzájuk. Arra nem kaptunk választ, hogy a rendőrség egyetért-e ezekkel az intézkedésekkel.
Elterelő megoldást kell keresni
Minden érintett egyetért abban, hogy a végső megoldást a 2-es főút új nyomvonalának kialakítása jelenti. Már az 1970-es években felmerült, hogy a lengyelországi Gdansk és a görög tengerpart, Szaloniki között észak-déli irányú autópályát építenek, de ez mindmáig csak elképzelés maradt.
A 2/A főút jelenleg Vác északi széléig halad, a folytatásra már elkészültek a kiviteli tervek, a szakhatósági engedélyezések is megszülettek, ám egyelőre nem tudni, mikor indulhatnak el a munkálatok. Szendehely környékén például két helyen is alagúttal fúrnák át a Börzsöny hegyeit, más pontokon hidakkal kellene keresztezni a mostani utat, ami megnöveli a költségeket. Aki Rétságon vagy Nagyorosziban jár, saját bőrén tapasztalhatja, mennyire indokolt lenne mielőbb a településeket elkerülő útszakaszok megépítése.