Anno 1987-ben vágott neki egy Tatra-expedíció a nagyvilágnak, és három év alatt körbeautózták a földet, az erről szóló beszámolók népszerű programok voltak az akkoriban egyedüli cseh állami tévében – nagyon nem volt más módja annak, hogy a vasfüggöny mögött egzotikus tájakat lásson az ember. Ezen a műsoron nőtt fel a Tatrával a világ körül 2 expedíció két főszervezője, Marek Havlicek és Petr Holecek, akik egyébként Angolában találkoztak egymással – Petr egy cseh segédprogram keretében dolgozott ott, Marek egy Nissan Patrollal 90 ezer km-t megtéve autózta körbe Afrikát.
A két barát egy évvel ezelőtt határozta el, hogy megismétlik a nagy utazást, amihez megszerezték a gyár támogatását is. Először még arról volt szó, hogy egy háromtengelyes alvázat kapnak, még a látványterveket is elkészítették, azonban leváltották a cégvezetést, és így végül egy 40 darabos katonai szériából megmaradt kéttengelyes alvázat kaptak, amelyre aztán felépítették az egyedi acél lakódobozt. Kilenc hónap alatt épült meg a jármű, amelyre közösségi finanszírozással több mint 3 millió koronát (40 millió Ft) gyűjtöttek; sokan emlékeznek még fiatalkorukból az első expedícióra, és szívesen látnák a folytatást.
A lakódoboz elején buszülésekkel ellátott utastér található 12 férőhellyel, egy kis nyíláson át lehet a vezetőfülkében lévő emberekkel tartani a kapcsolatot. Ott a két rendes szék közé még két pótülést is beépítettek. Leghátul van egy vágószoba, ahol folyamatosan készül majd a digitális tartalom, azelőtt egy csempézett zuhanyzó és külön mellékhelyiség. A bejárat mellett találjuk a belső konyhát, ami egy mosogatót és kávéfőzőt jelent, a főzésre használt gázégők a doboz jobb hátulján találhatóak egy kihúzható fiókban.
Szándékosan választottak katonai járművet alapnak, hiszen az messzemenően mentes az elektronikától, a 12 667 köbcentis léghűtéses V8-as 313 lóerős, maximális nyomatéka 1300 Nm, a váltó tízfokozatú, kézi kapcsolású és terepfokozat is van. A felépítmény nagysága miatt megnyújtották az alvázat és a tengelytávolságot is, a kipufogórendszert átalakították, hogy meg tudják teremteni a kapcsolatot a vezetőfülke és az utastér között.
A nagy személyszállító kapacitásra azért van szükség, mert a felmerülő költségeket három forrásból teremtik elő, a főszervezők saját pénze mellett a szponzorok támogatásából, de folyamatosan lesznek majd utastársaik is, akik költségtérítést fizetnek. Ők ráadásul nem egyszerűen csak utasok, hanem meglesz a maguk feladata, legyen szó főzésről, a helyismeretnek köszönhetően a csapat messzi tájakon való elkalauzolásától egészen a jármű megszereléséig. Tisztában vannak azzal, hogy hiába a teljesen átnézett technika, a Tatra-gyár próbapályáján sikeresen megtett tesztkör, az út során lehetnek meglepetések.
Utóbbiakról csak annyit mondott Petr a budapesti sajtótájékoztatón, hogy amikor Angolában élt 12 évig, megtanult hidat építeni a folyókon… Február 22-én indult el a tervek szerint hároméves útjára a csapat, első megállójuk az egykori Csehszlovákia területén kívül Budapest volt, ahová rögtön fél óra késéssel futottak be a nagy forgalom miatt. Az expedícióról folyamatosan töltik majd fel az anyagokat a közösségi médiákba, a weboldalukra – egyelőre cseh nyelven, de a fordítóprogramok segítségével ez könnyen megoldható –, a cseh televízió számára évi tíz dokumentumfilmet forgatnak, és a cseh rádióban hetente lesz műsoruk a messzi tájakról.
Hazánkból Törökország felé távozott a népes csapat, a tervek szerint az év végére érik majd el Vlagyivosztokot, ahol aztán behajózzák a Tatrát Dél-Amerika felé. Jövőre délről északi irányba haladva tervezik átszelni az egész kontinenst, majd harmadik körben Afrika következik. Majd az aktuális politikai helyzettől függően döntenek, hogy Dél-Afrikából a keleti vagy a nyugati részén szelik át a kontinenst, a tervek szerint 2022 végén érnek majd célba Csehországba.