A Magyar Közút válaszából kiderül, a 470-es számú másodrendű főúton úgynevezett felületibevonat-építési munkát végez a Magyar Közút Békés Megyei Igazgatósága saját kivitelezésben. A főút burkolatán a jelentős teher- és egyéb gépjármű forgalom hatására sűrű repedések, felületi hámlások keletkeztek, amelyek egyszerű kátyúzással nem javíthatók gazdaságosan, mivel ezek túlnyomó részének még nincs mélysége.
Természetesen voltak a szakaszon már olyan mértékű romlások is, amelyeket meleg aszfaltos kátyúzó eljárással javítottak. Az így előkészített burkolatra bitumen emulzió kipermetezésre szórt zúzalékkal bevonatot képeznek, mellyel lezárják a burkolat repedéseit, késleltetve a további állagromlást, ami elsősorban a víz burkolatba jutásának megakadályozását jelenti. A sokéves gyakorlat szerint ez a felületzárási technológia akár évekre is ellenállóvá teheti az utat a kátyúképződéssel szemben. Természetesen ez nagyban függ az út használati körülményeitől (forgalom nagysága és összetétele, időjárás).
A technológia jó gépesítettsége ellenére sem ágyazódik be minden zúzalékszem a kipermetezett ragasztóanyagba, illetve a bitumenemulzió több napi kötése miatt eleve kell némi zúzaléktöbblet. A fentiekből adódóan a kipergő szemek miatt a munka elvégzése után mindenképpen sebességkorlátozásra van szükség a felületkezelt szakaszokon, mert a leszórt kő egy részét – ahogy azt az úthasználók is tapasztalhatják – néhány hétig felcsaphatja a járművek abroncsa, illetve csúszásveszélyt is jelenthet nem kellően megválasztott sebesség mellett.
A társaságnál hangsúlyozták: a sokéves tapasztalatok szerint 40 kilométer/órás sebesség megválasztása esetén a felverődés valószínűsége lényegesen lecsökken. Ebből adódóan kell az ilyen munkák elvégzése után is – az időjárástól és a helyi körülményektől függően – pár hétig sebességkorlátozást elrendelni.
Pár hét után a kőszemek teljesen beágyazódnak és a közlekedők már nem is érzik ezen technológia kezdeti kellemetlenségeit. Úgy ítélik meg, hogy ez a kezdeti kellemetlenség meghozza a várt eredményt, hiszen jól látszik a tavaly ezen az útszakaszon már megkezdett ilyen beavatkozás hatása: szép egységes felület alakult ki, és a beavatkozott részeken nem keletkezett kátyú és új repedés sem.
Kérik, hogy a közlekedők tartsák be a sebességhatárt! A munkálatokat a 470-es számú úton Békés kivezető szakaszától a 44-es számú főút békéscsabai elkerülőn lévő körforgalmi csomópontjáig tervezik.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!