Kívül fehérre fényezik, belül a bordó és vajszínű árnyalat uralkodik majd a Compactoban – egyelőre csupán egy szürke, fémes színű vázszerkezet tárul az érdeklődők elé. Szakemberek már megkezdték a külső, műanyagszálas burkolat készítését. Egy 7,2 tonnás Iveco-alvázra épül a 8,3 méter hosszú autóbusz, melyet egy Euro 5 EEV, ugyancsak Iveco-motor hajt meg.
– Ez már nem átalakítás, felújítás, hanem teljes egészében buszgyártás – mondta hétfőn lapunknak Tamás László, a kaposvári vállalkozás kereskedelmi igazgatója. – Egy 172 lóerős, dízel motor hajtja a közepes méretű, 30 ember befogadására alkalmas járművet, melyben az utasok biztonságát seregnyi berendezés védi.
A tervezéstől az engedélyeken át a gyártásig nagyjából 50 millió forintba kerül a prototípus elkészítése. A cég vezérkara nyugodt, eddig tartják előzetesen kalkulált költségeket. A jövő márciusra tervezett bemutató után országjáró road showra kívánják vinni a Compactot, ahol a szakma és a leendő utasok is kívül-belül megismerhetik a kaposvári buszt.
Tajnafői István, a zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta: éveken át zárt furgonok átépítésével foglalkoztak és ennek során elegendő tapasztalatot szereztek. Elsősorban önkormányzatok rendeltek a legfeljebb 22 személy szállítására alkalmas járművekből: a többi közt Somogyon és Baranyán kívül Hajdú-Bihar megyéből is kaptak munkát, az utóbbi időszakban közel 60 darabot értékesítettek. Most viszont új utakra merészkedtek.
– Több lábon áll a vállalkozásunk – utalt a 60 főt foglalkoztató, idén 650 millió forint forgalmat és nyereséget tervező zrt. terveire az elnök-igazgató. – Ha egy cég kizárólag a talponmaradást és az előző évi bevétel újratermelését célozza meg, az kevés. Az állandó költségnövekedés miatt könnyen csúszdára kerülhet a vállalkozás, rövid idő leforgása alatt veszteséget termelhet. A fejlesztéssel megpróbálunk kitörni a járműiparra nehezedő szorításból.
Tajnafői arra számít: a kaposvári busz elsősorban utazási irodák, iskolák, sportegyesületek és önkormányzatok érdeklődését keltheti fel, ám a várva várt áttörést az elővárosi buszgyártás beindítása jelentheti majd. A Volán-járműbeszerzési tendereken feltétlenül indulni akar a zrt., a kaposvári cégvezető részben arra alapozza optimizmusát, hogy az új busz bekerülési költsége – felszereltségtől függően – 22-24 millió forint lehet, míg a hasonló műszaki paraméterű és méretű járművek nagy része 30 millió forint körül alakul.
Rövid távon öt, később akár 10 új dolgozónak is munkát adhat a buszgyártás – vázolta a távlati elképzeléseket Tajnafői. Rámutatott: véletlenül sem kívánják összehasonlítani magukat más, “gyártókapacitásában jóval nagyobb, tekintélyesebb” neves vállalatokkal. A zrt. műszaki csapata azt kívánja elérni, hogy kiszámítható és állandó legyen a termelés, ami biztos bevételt jelent a vállalatnak.
Keresztes Péter, a megyei vállalkozásfejlesztési központ igazgatója örömmel üdvözölte a zrt. kezdeményezését. – Döntő, hogy a kkv-szektornak időről időre legyen ereje a termékpaletta megújítására – hangoztatta. – Ahol eleve magas a kutatás-fejlesztés tőkeigénye, ott a kis- és középvállalkozások döntő része kiszorul a műszaki innovációból. Ugyanakkor igen lényeges, hogy új ötletek, elgondolások révén megtalálják azokat a piaci szegmenseket, melyek elhozhatják számukra az üzleti sikert.
Németh József, a tíz autóbuszt üzemeltető kaposvári Németh Travel tulajdonosa úgy vélte: van létjogosultsága a járműpiaci fejlesztésnek. Szerinte manapság, amikor hihetetlenül drága a nagy befogadóképességű autóbuszok fenntartási költsége, kifizetődő lehet a kisebb járművek gyártása.
– Alapvetően a piac dönti el, hogy mennyire sikeres egy-egy termék – jegyezte meg. – Ha elegendő pénzügyi fedezet lesz rá, vélhetően majd helyi vállalkozások és önkormányzatok is rendelhetnek a kaposvári buszból.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!