Vannak, akik nem tehetik meg, hogy a garázsban hagyják az autót, és busszal vagy vonattal közlekedjenek – ők a növekvő árak ellenére is kénytelenek tankolni. Sokan viszont tavaly vagy már azelőtt váltottak. Legalábbis az üzemanyag-eladási mutatók ezt tükrözik. A Magyar Ásványolaj Szövetség statisztikája szerint 2012-ben összesen 4,2 százalékkal csökkent az üzemanyag-értékesítés az országban.
A szakemberek szerint a visszaesés oka továbbra is a gazdasági válság: a benzin értékesítése például 2007-hez képest 28 százalékkal esett vissza. Nagy a különbség viszont a benzin és a gázolaj forgalma között: benzinből majdnem hat százalékkal, míg gázolajból csak három százalékkal kevesebb fogyott tavaly. A különbség oka feltehetően az, hogy a céges autók közül egyre több a dízeles, illetve, hogy a kereskedelmi gázolajat az erre felhatalmazottak (az unióban alkalmazott) minimális adóval vehetik meg 2011-től. A szövetség szerint gázolajban jobb eladások is lehetnének, ha – hasonlóan
Ausztriához – gyorsabban vissza lehetne kapni az áfát. Az mindenesetre biztos, hogy akinek van alternatívája, az felhagyott az autózással. Mivel a tömegközlekedés sem olcsó, sokan gyalog vagy biciklivel közlekednek, de az sem ritka, hogy egy-egy útra többen (akár idegenek) dobják össze a szükséges összeget, és egy autóval teszik meg a távot.
– Mi is ezt tesszük – mondta lapunknak egy szolnoki fiatalember. – A barátaimmal összedobjuk a munkába járás költségét, s az én kocsimmal megyünk minden nap dolgozni. Sokat spórolunk így.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!