A ’70-es ’80-as évekre lehet akár nosztalgiával, akár gyűlölettel emlékezni, az azonban vitathatatlan, hogy ezekben az években, a „létező szocializmus” korszakában tanult meg Magyarország autózni. Ekkor vált a saját autó kevesek kiváltságából általános közlekedési eszközzé, ekkor épült ki az autózás infrastruktúrája és kiszolgálóipara.
Most a korszak Magyarországon megvásárolható autóit felsorakoztató, a nagyközönség számára eddig ismeretlen autógyűjtemény bemutatására vállalkozott Petőfi szülővárosában, Kiskőrösön, az országban egyedülálló szakmatörténeti kiállítást üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. A 2010-ben európai uniós támogatással igényesen felújított szakgyűjtemény állandó kiállítása élvezetes és kreatív módon, múzeumpedagógusok aktív közreműködésével tárja elénk a magyarországi út- és hídépítés csaknem kétezer éves történetét interaktív módon. Itt látható Közép-Európa egyik legnagyobb úthenger gyűjteménye (a 30 év felettiek felismerhetik a TV-sorozatból ismert „Józsi úthengerét” is!), a szakma iránt mélyebben érdeklődők pedig egy közel 20 000 kötetes szakmai könyvtár és egy 4 000 darabos térképtár anyagába is betekinthetnek.
A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény időszaki kiállítása ehhez kapcsolódóan mutatja be a korszak járműtörténeti és közúti fejlődését, egyben egy kortörténeti lenyomatot adva hazánk motorizációs robbanásának koráról. A kiállítás nemcsak a járművek, hanem az azt körülvevő korszak szellemét is igyekszik bemutatni néhány jellegzetes életkép becsempészésével.
Magyarországon köztudottan nem gyártottak személygépkocsit, a vásárlók a „baráti országokban” gyártott járművekre adhatták le előjegyzéseiket, és várhattak hosszú éveket a sorukra. A kiállítás a teljesség igénye nélküli ad keresztmetszetet az akkori típusválasztékról: Skoda S110, Skoda 120GLS, Zaporozsec 968, Moszkvics 412, (és mellette az időközben kultikus retro darabbá nemesült lábbal hajtós gyermek Moszkvics), Zsiguli 2101, Lada 1200 kombi, Lada 1500, Trabant 601, Wartburg 353, Volga 2140, Polski Fiat 125, Polski Fiat 126, Oltcit, Dacia 1300, Zastava 55 GLS, Barkas B1000, ZUK tűzoltó, Latvia kisbusz, Nysa kisteherautó, Skoda 1203 kisbusz.
A rendezők pályázatot is hirdettek: három nyertes azok közül, akik feltöltik a facebook oldalukra a szocializmus korszakából való kedvenc autós sztoriját vagy fotóját, az szeptember 3-án Volgával utazhat Kiskőrösre a kiállítás megnyitójára -Karotta társaságában! A “RETRONCSOK” – AVAGY AUTÓSÉLET A 70-ES, 80-AS ÉVEKBEN című időszaki kiállítást 2011.szeptember 3-án, a Kiskőrösi Szüret és Szlovák Nemzetiségi Napok idején nyitjuk meg. A kiállítás egy hónapon keresztül látogatható a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjteményben, a Dózsa György u. 38-ban, az 53-es főút 27-es kilométerkövénél. További információ: www.muzeum.kozut.hu.