Az ABB gyorstöltő átadására a Bükk-Hegységi Megújuló Energiák Iskolák Alapítványa „LEADER Térségek Közötti Együttműködés” projektje alkalmából szervezett záró workshop részként került sor, a rendezvényt a helyszínen megjelent villanyautók felvonulása zárta. A rendezvényen bemutatott programok az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból, a LEADER (“Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért”) térségek közötti együttműködéshez nyújtott támogatással valósultak meg.
Nagy Lajos, Bükkaranyos polgármestere bemutatta a projektpartnereknél megvalósult projektrészeket és a további fejlesztési és együttműködési lehetőségeket. Ezt követően Sebestyén István, a Magyar Villanyautó Klub főtitkára áttekintette az elektromos hajtású személy- és kishaszonjárművek hazai kínálatát, felhasználói tapasztalatait, finanszírozási lehetőségeit, és illeszkedésüket egy megújuló energiát hasznosító rendszerbe. A rendezvény egyik előadója volt Balogh Attila, az ABB e-mobilitás szakértője, aki elmondta: „Az ABB elkötelezett a fenntartható fejlődés, így a környezetkímélő közlekedési technikák és a megújuló energiák használata iránt. Ennek bizonyítéka a legújabb, szélerőmű rendszeréhez kapcsolódó gyorstöltőállomás átadása is, hiszen ez a lépés még közelebb visz a hazai gyorstöltő hálózat kiépítéséhez. Az elektromos autózás elterjedése csak akkor lehetséges, ha a töltő infrastruktúra is kiépül, így az ABB segítségével egy jelentős akadály hárulhat el az elektromos autózás szélesebb körben való elterjedése elől.”
Megtörtént a gyorstöltő állomás tesztje is: egy elektromos Tesla a 225 kW maximális teljesítményű hálózathoz kapcsolt szélerőmű rendszerből vett fel mintegy 60 kWh villamos energiát. A Tesla rácsatlakozott a gyorstöltőre, a töltőt és a járművet az ABB hollandiai központja távelérésben azonosította, majd a jelenlévő műszaki csapat elvégezte az utolsó ellenőrzéseket és elindulhatott az első gyorstöltés. A Bükkaranyos központú, 42 települést csoportosító Bükk – Térségi LEADER (korábban BÜKK – MAK LEADER) vidékfejlesztési közösség ezzel új, hazai rekordot állíthatott fel” – mondta Sebestyén István. „A berendezést üzemeltető LEADER Egyesület és a MOBIL – ESCO cég által közösen kifejlesztett, családokra, vállalkozásokra, településekre méretezett rendszerrel nagy álmunk valósult meg. Ezzel a rendszerrel vidéken, külterületen, megújuló energiaforrás hasznosításával, gyorsan, káros anyag kibocsátás nélkül tudjuk kiszolgálni azokat, akik szennyezéstől mentesen, a belsőégésű gépkocsikhoz képest ötöd-heted áron akarják üzemeltetni elektromos személy-, és tehergépjárműveiket, autóbuszukat” – mondta Dr. Nagy József, a LEADER Egyesület elnöke, a Debreceni Egyetem Kihelyezett Tanszéke valamint az MTA Energiatudományi Központ Kihelyezett Laboratóriumának vezetője.
Magyarországon az ABB telepített elsőként ultragyors töltőt Budapesten, az Istenhegyi úti MOL kúton 2012-ben. A mogyoródi Hungaroring versenypálya főbejáratánál szintén átadtak egy, az ABB által az MVM Partner számára tervezett töltőoszlopot. Az ABB tavaly elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felkérését egy, a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben való együttműködésre. A hazai fejlesztési terv első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!