Először 2003-ban hirdetett versenyt a Scania fiatal tehergépkocsi-vezetőknek, összhangban az Európai Bizottság által hivatásos járművezetőknek előírt kötelező továbbképzéssel. Ennek megfelelően a rendezvénysorozat célja felhívni a közúti fuvarozói iparág szakembereinek figyelmét arra, hogy a fenntartható, vagyis gazdaságos, biztonságos és környezetkímélő közlekedés első számú tényezője nem más, mint a gépkocsivezető. Azóta a verseny világméretűvé nőtt, és az idén negyven országból mintegy 85 ezer résztvevőt várnak a szervezők. Hazánk 2005-ben csatlakozott a Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető versenyhez, így immár az ötödik magyar bajnokot ünnepelhették a biatorbágyi döntő vendégei.
Idén a 35. életévüket még nem betöltött, hivatásos tehergépkocsi-vezetők augusztus közepéig nevezhettek be egy online elméleti teszt kitöltésével. A több száz jelentkező közül a 16 legjobb eredményt elérő fiatalember a szeptember 14-én tartott elődöntőn mérhette össze tudását gazdaságos és biztonságos közúti vezetésben, illetve manőverezésben. Innen a tíz legjobb pilóta került be az október 4-én, a Scania biatorbágyi központjában megrendezett országos döntőbe. Délelőtt egy manőverezési feladat, illetve új versenyszámként közúti elsősegélynyújtás várt a döntősökre. A Scania ugyanis fontosnak tartja, hogy egy profi tehergépkocsi-vezető ne csak a szabályok ismeretében és betartásában, valamint a hatékony, illetve precíz vezetésben jeleskedjen, hanem egy közlekedési baleset helyszínére érkezve szakszerű ellátásban tudja részesíteni a sérülteket.
A Magyar Vöröskereszt által biztosított feladatban egy színlelt kerékpárbaleset két sérültjét kellett elsősegélyben részesíteniük a pilótáknak. Ezt követően a manőverezés során egy téglalap alakú terület négy sarkában kellett a kék oszlopok közötti piros oszlopokat feldönteniük a félpótkocsi hátuljával, illetve a vontató első kerekével, majd a vontató elejének közepével egy színes korong felett pontosan megállni, mindezt időre. Az eredmények összesítése után a hat legjobb döntős hasonló manőverezésben versengett egymással, mint délelőtt, azonban két szemközti pályán párokban, egymással párhuzamosan hajtották végre a feladatot, ami különösen izgalmassá tette a küzdelmet. Végül a három „leggyorsabb” sofőrnek egy Z alakú pályán kellett végigtolatni, majd előremenetben végighajtani, eközben pedig a sarkokon a szokásos módon piros oszlopokat kidönteni. A leggyorsabb győzött, azaz Szabó Attila, aki egyébként két évvel ezelőtt második helyen végzett a magyarországi döntőn. Jövő áprilisban tehát ő képviselheti hazánkat az európai döntőn, amelynek fődíja egy vadonatúj, százezer euró értékű Scania R-szériás nyerges vontató.
Szabó Attila Árpásról érkezett, édesapja három szerelvényt üzemeltető, mezőgazdasági fuvarozással foglalkozó vállalkozásánál dolgozik, illetve most fejezi be főiskolai tanulmányait. A 27 éves fiatalember nyolc éve rendelkezik CE kategóriájú vezetői engedéllyel, és azóta gabonaszállító nyerges billencs szerelvényeket vezet belföldön, illetve a szomszédos országok viszonylatában. „Csodálatos érzés, hogy a két évvel ezelőtti második helyezésem után idén sikerült megnyernem az országos döntőt, valóra vált egy nagy álmom. Főként úgy, hogy az elmúlt években a tanulmányaim miatt ritkán, leginkább csak a nyári szünetekben volt lehetőségem tehergépkocsi volánja mögé ülni. Ilyenkor azonban minden lehetőséget megragadtam, hogy fejlesszem a vezetési tudásomat. Mindig figyelem az átlagfogyasztást, és ebben nap mint nap saját magammal versenyzem, a szűk lerakóhelyeken pedig kihívásnak veszem, ha olyan helyre is betolathatok, ahova mások meg sem próbálnak. Ezenkívül sokat nézegettem és elemeztem a korábbi YETD döntőkön készült videofelvételeket. Itt a döntőn pedig igyekeztem mindent úgy csinálni, ahogyan a mindennapokban, és ezzel a verseny okozta izgalmat is igyekeztem tompítani, hogy minél jobban a feladatok végrehajtására összpontosíthassak. Most ünnepelni és kicsit pihenni fogok, de utána megkezdem a felkészülést a svédországi döntőre, egyrészt a gyakorlatban, másrészt a manőverezési feladatokról készült videók tanulmányozásával. Célom az európai döntőn is az első helyen végezni, ahogy szerintem mindenki másnak. Ha sikerülne megnyerni a fődíjat, az egy újabb jelentős lépés lenne saját fuvarozóvállalkozásom elindításához.” – nyilatkozta közvetlenül az eredményhirdetés után Szabó Attila.
„A Scania YETD a legnagyobb múltra visszatekintő és legtöbb résztvevőt vonzó tehergépkocsi-vezető verseny. Hazánkban immár ötödik alkalommal rendeztük meg, és ma már több vetélytársa is akad, hiszen más gyártók, illetve szervezetek is rendeznek sofőrversenyeket. Azonban továbbra is a Scania megmérettetése a legösszetettebb. A teszttel a résztvevők szabályismeretét, elméleti tudását mérjük fel, a közúti kör során az üzemanyag-hatékony és biztonságos vezetési stílust értékeljük, a manőverezési feladatok alkalmával a rakodóhelyeken és parkolókban szükséges rutinjukról adnak számot a gépkocsivezetők, míg idén már elsősegélynyújtással is bővítettük a gyakorlatokat. Sőt, az európai döntőn a rakományrögzítés is kiemelt szerepet kap.” – tette hozzá Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A döntő résztvevői:
1. Szabó Attila 2. Lőwy Ervin 3. Tar László · Anga Roland · Csébi Sándor · Éles Erhardt Zoltán · Pomázi Szilárd · Rajnai László · Simon György · Simon Zoltán
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!