Négy és fél év nagy idő, a Japán autógyártók ennyi idő alatt már generációt váltanak, a Citroënnek pedig ennyi időre volt szüksége ahhoz, hogy a 2016-os Párizsi Autószalonon bemutatott, a márka jövőbeli csúcsmodelljét megelőlegező CXperience tanulmányból sorozatgyártású autót faragjon: íme a C5 X. Mondjuk nem volt könnyű dolga a fejlesztőknek, kezdjük például azzal, hogy eredetileg személyautónak álmodták meg az autót, amiből aztán reagálva a piaci változásokra, szabadidő-autót faragtak.
Úgy tűnik, hogy a nemrég bemutatott C4-es kompakt is ennek az alkotási folyamatnak egy lépcsőfoka lehetett, de valójában két teljesen eltérő autóról van szó, előbbit a CMP alapra építették fel, míg a C5 X az EMP2-es padlólemezen valósult meg. A karosszéria hossza 4805 mm, szélessége 1865 mm, magassága 1485 mm, a tengelytávolsága 2785 mm, amivel pontosan a középkategória közepén helyezkedik el – félúton a személy- és a szabadidő-autók között. A hasmagasságot megnövelték és 19 colos felniket alkalmaznak, így lett igazán kényelmes a beszállás.
A műszerfal kialakításával gondoskodtak arról a fejlesztők, hogy tágasnak érezzék az utasok a belteret, a hátsó sorban a lábteret növelték meg. A tágasság a csomagtartóra is igaz, alaphelyzetben 545 literes a hátsó térfogata, támladöntés után 1640 literes raktér jön létre, arra is odafigyeltek a fejlesztők, hogy sík falú legyen a létrejövő tér. Alapáron kapja a 12 colos központi érintőképernyőt a Citroën csúcsmodellje, így minimalizálni tudták a fizikai kapcsolók számát, az opciós fel-a-fejjel kijelző nagy méretű, színes kép segítségével informálja a vezetőt. A kütyütöltést vezetéknélküli telefontöltő és 4 USB-csatlakozó valósítja meg.
Többféle belső hangulat közül lehet majd választani, gondosan összeválogatott anyagokat és textúrákat ígérnek, minden C5 X-ben közös a hangszigetelő üvegezés, ami része az Advanced Comfort csomagnak. A különleges lengéscsillapítókat, vastag párnázású üléseket használó rendszert jelen esetben kiegészítették is, a plug-in hibrid hajtás választásakor ugyanis a DS 4-esben bejelentett aktív, azaz az útminőséget kamerával figyelő felfüggesztés is ott van a fedélzeten. Akár 2-es szintű önvezetésre is képes lesz majd az autó a Highway Driver Assist csomag jóvoltából, azaz gyorsforgalmi úton a távolság- és sávtartó rendszer jóvoltából magától is tud majd haladni.
A motorválaszték nélkülözi a dízelmotort, a 2021 végén esedékes piaci bevezetésnél benzinesekkel és plug-in hibrid hajtással lehet majd megvásárolni a Citroën C5 X-et, utóbbiról árultak el három számot: a 225 lóerő rendszerteljesítményű hajtás több mint 50 km-es elektromos hatótávot biztosít, az elektromos csúcssebesség 135 km/óra. A motorválasztékot (nem tévedünk nagyot, ha a 130 és 180 lóerős PureTech turbómotort vizionáljuk) majd a piaci forgalmazáshoz közeledve ismerhetjük meg részletesen.