A tiszaföldvári Öreg János amolyan „utolsó lehetőségként” kereste meg a szoljon.hu weboldalt. Elmesélte, udvarán áll egy régi-régi teherautó, melyet szeretne felújítani, majd forgalomba helyezni. Csakhogy nincs meg a kocsi rendszáma, ami feltétele annak, hogy valaha is „legálisan” közúton gurulhasson. Felkeltette érdeklődésünket a veterán jármű, így mi is bekapcsolódunk a „nyomozásba”. Mindenek előtt szemügyre vesszük az 1959-es gyártmányú IFA Framót.
– Nem egy szépségdíjas – ismeri el János, hozzátéve egy fontos szót: – Még!
A férfi elmeséli, ez a teherautó amolyan „gyermekkori szerelme”.
– Családunk Karcagról származik, gyermekkoromat ott töltöttem, később kerültünk csak Tiszaföldvárra. Emlékszem, egyik alkalommal a barátom emeletes házában játszottunk, amikor kinézve az ablakon, megpillantottam „őt”. Egy romos, elhagyott ház udvarán álldogált, még a gaz is benőtte. 1987-et írtunk… Már akkor, gyerekszemmel nagyon megtetszett a különleges formájú jármű. Aztán évek teltek el…
Mígnem Jánosnak négy évvel ezelőtt eszébe jutott ez a bizonyos teherkocsi.
– Elutaztam hát Karcagra, hogy megnézzem, ott van-e még. Huszonöt év távlatából nézve erre nem sok esélyem volt. Az autó azonban éppen ott, éppen úgy állt, mint 1987-ben. Csak kissé rozsdásabban. Kinyomoztam, ki a tulajdonosa és hol lakik, meg akartam tőle venni ezt az autót.
A földvári fiatalember végül egy tanyavilág kellős közepén lelt rá az idős tulajdonosra, aki csodálkozva hallgatta Jánost, mi járatban van.
– Le akart beszélni az adás-vételről, többször megjegyezte, nem ér az a kocsi semmit, rossz vételt csinálnék vele! Azt is elmesélte, az autó platóját most akarta leszereltetni, hogy gabonát tároljon benne. Végül abban egyeztünk meg, az Ifához nem nyúl, cserébe kap egy másik platót. Az adásvételi szerződést megkötöttük, a „harcképtelen” járművet felraktuk egy trailerre és hazavittük – meséli.
János most jutott el odáig, hogy „kezelésbe veszi” a Framót. Mindenek előtt azonban utánajárt, amennyiben felújítja az Ifát, forgalomba helyezhető lesz-e.
– És itt kezdődtek a problémák. A kocsinak ugyanis nincsenek meg a papírjai, hiszen amikor kivonták a forgalomból a teherautót, ezeket leadták a rendszámmal együtt. És sajnos ez utóbbira az eladó nem emlékszik. Hiába van kezemben az adás-vételi szerződés és az alvázszám, a központi adattároló csak rendszám alapján tudja megkeresni az előzményadatokat, azaz a tulajdonosi sort. Ez pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy közlekedhessek később a Framóval.
Ami kiindulópont lehet, hogy a kocsira két leltári táblát is szereltek, melyek az első tulajdonosoktól származnak. E szerint ezt a teherautót hajdanán a Debreceni Malomipar, később pedig a Kunmadarasi Petőfi MGTSZ használta.
– Abban bízom, hátha egy ezeken a helyszíneken készült korabeli fotók valamelyikén feltűnik a Framóm, a rendszámával együtt. Vajon tud valaki segíteni? Felismeri bárki is ezt a kocsit? Bízom benne…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!