A mostanáig érvényben lévő központi támogatásnak volt egy felső határa, azaz ha az USA-ban egy gyártó több mint 200 000 villanyautót értékesített, a vásárlók már nem voltak jogosultak a 7500 dolláros adókedvezményre. Most bejelentették az átdolgozott rendszert, ahol új autóra szintén 7500 dolláros adókedvezményt nyújtanak, de ezt most feltételekhez kötik: az autót az Észak Amerikában kell gyártani, és az nem használhat túlzott mértékben máshonnan származó alkatrészeket, és a felhasznált kritikus alapanyagok – ritkaföldémek – se jöhetnek például Kínából.
A 430 milliárd dolláros keretösszegű támogatás új eleme, hogy használt villanyautó-vásárlásnál 4000 dolláros támogatás igényelhető. A javaslat benyújtói azzal érvelnek, hogy függetleníteni kell a globális beszállítói lánctól a villanyautó-piacot. Az Alliance for Automotive Innovation nevű érdekvédelmi szövetség – a Tesla nem tagja – szerint a feltételek azt jelentik, hogy 2023-tól alig lesz a piacon támogatásra alkalmas villanyautó, mert jelenleg kevés az akkumulátor-gyár a kontinensen, és ilyen gyorsan nem tudják helyettesíteni az importált akkumulátorokat, ráadásul a tervezett, esetleg már kivitelezés alatt lévő akkumulátor-gyártók számára is komoly kihívást jelent a ritkaföldfém-beszerzés korlátozása. Az autógyártók azzal az indokkal érvelnek az elfogadott javaslat ellen, hogy ha a vevők nem kapnak adókedvezményt, nem fognak villanyautót vásárolni, így a kormányzat által 2030-ra elvárt cél, azaz 40-50%-os villanyautó-részarány se fog teljesülni.
A Tesla nem tiltakozik az új támogatási rendszer ellen, de neki könnyebben megoldható problémát okoz az. Eddig voltak olyan modellváltozatok, amelyeket csak Kínában gyártott és onnan szállította azokat Észak-Amerikába, a jövőben ezeket is helyben kell majd előállítania.
De nem csak a gyártóknak, az EU-nak se tetszik az új törvény, szerintük a World Trade Organization szabályainak ellentmond a protekcionista intézkedés, ami miatt eljárást fognak kezdeményezni. Ez akár több évig is elhúzódhat, az eljárást bonyolíthatja, hogy a kifogásolt törvény is fokozatosan lép majd életbe, azaz folyamatosan változik majd a feltételezett jogsértés mértéke.