Az orosz Duma Ipari és Kereskedelmi Bizottsága nemrég az orosz autóipar helyzetével foglalkozó ülést tartott, amelyen Makszim Szokolov, a Lada vezetője is beszélt. Elmondta, hogy sürgősen állami beavatkozásra van szükség, mert egyszerűen nem tudják tartani a lépést a kínai autóipar inváziójával – utóbbira azt követően került sor, amikor az ukrán háború miatt a nyugati autógyártók kivonultak Oroszországból. Szokolov elmondta, hogy darabszámok tekintetében az orosz piac 30%-át jelenti a Lada, de ez pénzügyileg csak 9%-ot jelent. Az orosz autóvásárlók pénzének 90%-a külföldre kerül, mert a kínai gyártók akkora árengedményeket adnak, amivel a jelenlegi piacvédő intézkedésnek számító Újrahasznosítási díj mértékét meghaladják. 2023 január-novembere között 841 000 kínai autót értékesítettek Oroszországban, ezzel az lett a kínai autóipar legnagyobb exportpiaca.


Makszim Szokolov sürgős állami beavatkozást kért, mert hamarosan nem lesz pénze a Ladának termékfejlesztésre, és csökkenteniük kell majd a termelést is, visszatérhet az 1 műszakos munkarend. A megoldást az jelentheti, ha radikálisan megdrágítják a külföldön gyártott autók számára kirótt Újrahasznosítási díjat, ami arra kényszeríti a kínai gyártókat, hogy beruházzanak Oroszországban. A mostani ülést követően a szakértői tanács javaslatokat fogalmaz meg az Ipari és Kereskedelmi Bizottság számára, amely az alapján jogszabály-változást fog javasolni a Dumának. Szóval eltart még egy darabig, mire megvalósulhat az orosz autópiacot védő intézkedés bevezetése, amely egyébként csak részben segítene a Ladán, hiszen az X-Cite X-Cross 7-es szabadidő-autó jogilag külföldi járműnek minősül, hiszen Kínából küldött készletekből szerelik össze azt, és így nem számít orosz terméknek, tehát Újrahasznosítási díjat kell fizetni utána – csakúgy, mint a hasonló konstrukcióban készülő Moszkvicsokért