Fél évszázaddal ezelőtt mutatták be a Fiat 124 Spidert, épp időben ahhoz, hogy az 1964-65-ös pénzügyi válságból kiláboló Olaszországban az optimista hangulatból profitáljon. Ekkor lettek a fejlődés és a jólét szimbólumai az autók, és a bővülő piacon már az olyan különlegességnek is jutott hely, mint a kétüléses roadster. Egyszerre három újdonsága is volt az olasz autógyártónak a szalonon, a Fiat Dino mellett itt tették teljessé a 124-es kínálatot a Familiare nevű kombi és a Sport Spider bemutatásával.
A Pininfarina által tervezett karosszériának nem volt egyszerű dolga a standon, hiszen két szépségkirálynővel és Marisa Solinas színésznővel osztozott a reflektorfényen. A nagyszériás technikát a sportos megjelenéshez igazították, az 1438 köbcentis DOHC négyhengeres teljesítménye 90 lóerő lett 6500/perc fordulaton, ami 170 km/h-s végsebességre elég. Az 1 550 000 lírás alapár mintegy másfélszerese volt az alap 124-esnek, ezen felül még 65 000 lírát kértek a Cromodora könnyűfém felnikért. 1969 végéig az első szériából közel 25 000 darabot készítettek.
1969-ben szintén a Torino Esposizioni kiállításon mutatták be a második szériát, amelynél már az Észak-Amerikai piacra gondolva már 1608 köbcentis motort is lehetett választani – Európában ez 110 lóerőt és 180 km/h-s csúcssebességet tudott – ami miatt két nagy méretű púp került a motorháztetőre. Immár két hidraulikaköre volt a négy tárcsaféket és rásegítőt is használó fékrendszernek, kicserélték a hátsó lámpákat is. A második szériából 1972-ig mintegy 27 000 darabot értékesítettek.
A Fiat 124-es sorozat általános megújítása keretében mutatták be a harmadik szériát 1972-ben, kevesebb króm került a műszerfalra, a motortérbe meg a 132-esből érkezett 1592 (108 LE, 180 km/h) és 1756 (118 LE, 185 km/h) köbcentis négyhengeres kerültek. Ebből már Abarth Gr4-es versenyautó is készült, így ettől kezdve jöttek a sportsikerek. 1974-ben már csak USA exportra gyártották az autót, energiaelnyelő lökhárítókat és 1978-ban 2,0 literes lökettérfogatú, 87 lóerős motort is kapott. Később ennek 105 lóerős változatával, a végén pedig a kompresszoros Volumex négyhengeressel is választható volt, ami 136 lóerőt tudott. Érdekes párhuzam, hogy a Mazda MX-5 alapján kifejlesztett új 124 Spider 140 lóerős turbómotorral kezdett…
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!