A múlt hétvégén rendezték meg az idei Espiritu de Montjuic veteránautós rendezvényt a Barcelonai F1-es versenypályán, ahol többek között 57 veterán korú Formula-1-es versenyautó, 11 C-csoportos gép és több mint 33 ezer látogató vett részt. A Seat autógyár egy sátorral képviselte magát a rendezvényen, ahol a cég történetének meghatározó 12 tanulmányautóját állították ki abból az alkalomból, hogy idén 40 éves a spanyol cég fejlesztőközpontja.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy eleinte a Fiat, később meg a Volkswagen konszern fennhatósága alá tartozott a cég, ezért a fejlesztőközpontban igazából csak meglévő konstrukciókat csiszolgattak, például Mercedes-dízelt tettek a fürdőkád-Fiat karosszériájába, vagy épp négy utastér ajtót raktak a 600-as, 850-es és a 127-es Fiatokra. A spanyolok első, formailag saját autója a Bocanegra nevű kupé volt, majd ezt követően jött a nyolcvanas évek és a magyar fülnek vicces hangzású nevek: Seat Ronda és Seat Fura.
Tanulmányokra igazából csak akkor jutott ideje a martorelli fejlesztőközpontnak, amikor a VW-konszern irányítása alá tartoztak. Aztán 1999-ben jött a következő lökés, amikor Walter da Silvát nevezték ki a formatervező részleg vezetőjének.
A kétajtós limuzin alapján készítették el a vászontetős Cordoba Cabrio-t még 1996-ban, amelyet végül gazdaságossági megfontolásokból vetettek el. Csak most mutatták meg az autót a nagyközönségnek először. Az 1998-as Bolero BT330 azt jelezte a nagyközönségnek, hogy milyen sportos autót tudna gyártani a cég, ha hagynák: 330 lóerős V6-os motor, AP Racing fékek. Az 1999-es Formula egy másik, halva született projekt volt, a kétüléses középmotoros sportkocsinak esélye nem volt a sorozatgyártásba kerülésre.
A 2000-ben bemutatott Salsa és Salsa Emocion a pár évvel később gyártásba kerülő új formavilágot jelezte előre, majd 2001-ben újra egy kétüléses, középmotoros sportkocsi következett a Tango képében – ebből se lett semmi. 2007-ben jött Altea Freetrack és a Tribu nevű szabadidő-autó, előbbi szinte azonnal, utóbbi pedig soha nem valósult meg.
A 2010-es IBE az aktuális Leon előfutára volt, a 2011-es IBX pedig állítólag a 2017-ben érkező szabadidő-autónak az előzetese. A nagy méretű IBL limuzinhoz képest csalódást keltett a levetett a4-esből faragott Exeo; le is vonta a tanulságot a Seat, a jövőben a 20V20 tanulmány alapján készülő SUV-val koronázza meg a kínálatát. A tanulmányok sorát a tavaly bemutatott, a tetejétől megszabadított Ibiza Cupster zárta.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!