Még az idén Mexikó lesz az Egyesült Államokba a második legtöbb autót exportáló ország, mivel megelőzi Japánt, és 2015-ben már az első helyen áll majd, hiszen az addigra termelni kezdő új autógyárak kapacitása már elég lesz ahhoz, hogy letaszítsa a dobogó legfelső fokáról Kanadát.
Azért fektetnek olyan sok pénzt a mexikói gyártásba a konszernek, mivel ott még mindig bőséges a rendelkezésre álló olcsó munkaerő nagysága, ráadásul nem kell a teljes beszállítóhálózatot kiépíteni. Egyfelől sokan már jelen vannak Mexikóban, másfelől az autókat északra szállító járművek a déli irányba alkatrészekkel megpakolva haladnak, ezzel kihasználva az Egyesült Államokban meglévő felesleges kapacitásokat. De nem csak ezért alacsonyabbak a logisztikai költségek. Például Japánból vám nélkül tudják az autóalkatrészeket Mexikóba szállítani, ahonnan már vámmentesen kerülhet a kész jármű az USA-ba, hiszen az a NAFTA-övezetben készült. A közvetlenül az Egyesült Államokban működő japán autógyáraknak komoly vámot kell fizetni a külföldről érkező alkatrészekre.
2008 óta mintegy 100 000 fővel, 580 ezerre emelkedett az autóipari munkások száma, akik közel napi 16 dollárt keresnek – ez több, mint 4 dollárral alacsonyabb annál, amit egy, az USA-ban az autóiparban foglalkoztatott munkás 1 óra alatt keres! Mivel a szigorúbb határellenőrzés miatt a legális/illegális bevándorlók száma lecsökkent az utóbbi időkben, rengeteg ember keres munkát Mexikóban, így a gyárak nincsenek rákényszerülve a béremelésre. Az autógyárakban működő szakszervezetekben jelentős befolyása van a munkaadóknak, a munkások pedig hiába próbálkoztak független, iparági szakszervezet megalakításával.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!