Január 1-jétől a taxisoknak is kötelező lett az online kassza használata, azaz nekik is pénztárgéppel kiállított nyugtát kell adniuk. Most újabb olyan fontos változások várnak a személygépkocsis személyszállító vállalkozókra, ami sokukat érinti. Tízévesnél idősebb autóval nem lehet a jövő évtől személyszállítási szolgáltatást nyújtani, így a magyarországi taxik negyedét le kell cserélni év végéig a környezetvédelmi előírások miatt.
Emellett a taxisoknak – az uniós direktívához alkalmazkodó magyar szabályozás szerint – az év végéig meg kell újítaniuk a tevékenységi engedélyüket és vállalkozói engedélyüket is. Utóbbi megújításához – sokan az utolsó pillanatokra hagyják – fel kell mutatni egy NAV-tól kapott nullás igazolást. A személytaxi vezetői-engedély meghosszabbításához szükség van egy különbözeti KRESZ-vizsgára, és a szakmai ismeretekről is számot kell adni. Az okmányok cseréje 11 ezer forintba, a KRESZ-tanfolyam és a hozzá kapcsolódó vizsga 25–30 ezer forintba kerül. Ám sokkal nagyobb anyagi kiadás vár arra a mintegy 2500 taxitulajdonosra a következő hónapokban, akinek le kell cserélniük tíz évesnél idősebb autójukat.
– Jelenleg 40 autó van a megyeszékhelyen, a szabályozás 5–7 gépjárművet érinthet – mondta el lapunknak ifj. Handa Károly, a Gábriel Taxi Egyesület ügyvezetője. – Mivel tavaly döntöttek a jogszabály-változásról, nagyjából mindenki felkészülhetett rá, valaki azonban az utolsó pillanatig vár a cserével. A korral haladni kell, ezt megértjük, de azt megjegyezném, nem biztos, hogy egy tíz évnél idősebb jármű nem lehet jó műszaki állapotban. Azokat a kollégákat sajnálom, akik nincsenek jó anyagi helyzetben, ezért hitelt kell felvenniük, hogy a megélhetésük ne kerüljön veszélybe. 15–20 évig nem foglalkoztak a taxisokkal, sok kollégánkat megviseli, amit ránk zúdítottak az elmúlt évben. Véleményem szerint a fővárosi anomáliák megszüntetését célzó jogszabályok hatása a vidéki piacot érinti leginkább.
Fővárosi rendelet még szigorúbb előírásokkal
A fővárosban ugyan kedvezőbb a helyzet, alacsonyabb a taxik átlagos életkora, a budapesti vállalkozók így sem maradnak feladat nélkül, mert a fővárosi rendelet például szigorúbb előírásokat tartalmaz a jármű környezetterhelése kapcsán, mint a jogszabály. Így Budapesten 2018. január elsejétől már csak Euro 5-ös vagy annál jobb motorral felszerelt autóval végezhető személyszállító szolgáltatás, miközben a jogszabály Euro 4-es motort ír elő. Az utolsó negyedévre körülbelül 700 autó cseréje marad hátra. A kétmilliós városban mintegy 5300 taxi fut, ezeknek kell egy részét környezetkímélőbb motorral felszereltre váltani. Emiatt sokan a fővárosi taxis közlekedés összeomlásától tartanak. Egy fővárosi cég kidolgozott egy bérgépjármű-konstrukciót, amelynek lényege, hogy a sofőrök a járműveket 3-4 év múlva meg tudják vásárolni. A lényeg, hogy pályán tudják tartani a sofőröket. Jelenleg a taxisoknak nincs utánpótlásuk, hiszen a szakma nem vonzó a fiatalok számára.
Fotó: Mártonfai Dénes
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!