Megelégelte a Citroen márka, hogy a világ összes autógyártójához hasonlóan egyenautókkal próbálja magához csábítani a vásárlókat, ezért úgy döntött, hogy vált. Sokáig nem kellett gondolkozniuk a stratégáknak azon, milyen irányba vigyék a márkát: különleges autókat készítenek. A DS almárka az egyedi prémium termékeket kínálja, a Citroen márka autói pedig a hétköznapok során nyújtanak majd különleges élményt.
De mitől más egy C4 Cactus, mint egy normális autó? Például sokkal egyszerűbb. Itt most olyanokra kell gondolni, hogy a hátsó oldalablakok csak kibillenthetőek (nem csak költséget csökkent ez a megoldás, 11 kg-ot lefarag a tömegből), nincs külön szélvédő-spriccelő fúvóka, a mosófolydék egyenesen a különleges kialakítású ablaktörlőgumiba megy be – ez is 1,5 kg-os megtakarítás. Apró szépséghiba, hogy magát a kart nem lehet anélkül felemelni a szélvédőről, hogy a rugalmas rögzítésű tengelye ellenére ne kaparná le a fényezést a motorháztető pereméről; ez annyiból nem izgatja a gyárat, hogy utóbbi elem alumíniumból készült, azaz nem fog rohadni.
Az Airbump fantázianevű külső légzsákok feladata a karosszéria védelme, négy színben választhatóak – szürke, fehér, fekete, bézs, csokibarna -, érdekes módon az oldalajtókban lévő panelok sokkal puhábbak a lökhárítóban lévő daraboknál. Apró szépséghiba, hogy a fehér betét ugyan pokolian jól néz ki, de már a teremben kiállított autókon is meglátszott az emberek kezének nyoma a csomagtérfedélnél, és ez a példány ugye még nem találkozott az utca porával… A hátsó tengelyen csak dobfék dolgozik, nincs osztva dönthető hátsó üléstámla (– 6kg), az ajtópanelok egyszerű műanyag borítások, hatalmas méretű zsebekkel, műszerek és középkonzol helyett képernyőket találunk belül. Sokáig lehetne még folytatni a felsorolást, de ennél sokkal fontosabb a következő adat: a hasonló külméretekkel rendelkező C4-eshez képest 200 kg (!) a tömeg megtakarítás, a C4 Cactus alapváltozatának tömege mindössze 965 kg.
Az utastér nagyon tágas, elöl egyenesen rengeteg a hely annak köszönhetően, hogy átrendezték a belső teret az utas előtt. Alul ki van mélyítve a műszerfal, a kesztyűtartó felköltözött annak tetejére, mindezt azért tudták így elrendezni, mert az anyósülés légzsákja nem a műszerfalból, hanem a tetőből bújik elő. Utóbbi következménye, hogy a feláras üvegtető leginkább a hátul utazók javát szolgálja; mondjuk ez a minimum az után, hogy furcsa módon pont a hátsó utasok fejterét veszik el. Az utazótáskák szín- forma- és anyagvilágát idéző hangulatos belsőnél azért jóval műanyagabb az alapváltozat, de azért arra se lehet panasz; az érintőképernyő alapfelszerelés lesz, USB-csatlakozásból rögtön kettő is van.
A korábbi tippel ellentétben nem az EMP2-es padlólemezre épül a C4 Cactus, hanem a PSA 1-es padlólemezét (Peugeot 208 és 2008 használja per pillanat) növelték meg annak maximális méretére, amely így fizikailag akkora lett, mint a konszern többi kompaktja. A legkisebb motor az 1,2 literes háromhengeres (82 LE), ezen kívül lesz még ennek 110 lóerős turbós változata, illetve az 1.6 BlueHDi, amelynek teljesítményét ez esetben 100 lóerőre vették vissza. Ezzel az autóval nem fognak a német autóbahn belső sávjában találkozni 200 km/órás tempóban haladva, cserébe a benzinkutakon is ritka látvány lesz. A dízel szabványos fogyasztása 3,1 l/100 km, és a benzinesek 4,5-4,6 l/100 km-es átlaggal rendelkeznek. Itt érdemes megjegyezni, hogy noha az összes, kiállított előszériás autó robotizált váltóval volt szerelve, alapáron kézi kapcsolású váltóval szerelik majd a C4 Cactust.
De a Citroen nem csak magát az autót reformálja meg a C4 Cactus piacra dobásával, hanem magát az ügyfélkapcsolatát is. Jelenleg is él az a gyári előírás, hogy a megkeresésekre egy munkanapon belül válaszolni kell, csak ez valahogy nem jön össze az értékesítőknek. A jövőben a 24 óra nem csak ajánlás, hanem kötelezően betartandó határidő lesz, ezen felül növeli az internetes jelenlétét a márka. Citroen Advisor néven tanácsadó közösségi oldalt indít – ennek segítségével hamarabb értesül az ügyfelek igényeiről, mintha mondjuk havonta-kéthavonta végezne közvélemény-kutatást. Az igazi nagy újdonság azonban az a részletfizetési konstrukció, amely során az ügyfél egy előre megállapított havi díjat fizet, amely már minden költséget – az autó árának törlesztését, a biztosítást, a karbantartást – tartalmaz. Ha a konstrukció által megszabott km-keretet túllépi az ember, akkor persze plussz pénzt kell majd fizetnie, de ha kevesebbet megy, akkor meg a gyár fizet vissza pénzt az ügyfélnek. Ilyen futásteljesítmény-függő részlet még nem volt, a gyár tervei szerint ezt a lehetőséget modellváltásokkal egy időben folyamatosan bevezeti majd a palettáján. A Citroen C4 Cactus franciaországi vételárát a Genfi Autószalon idején közlik majd, ezt követően indul majd a magyar vételár kalkulálása. Nagyon nem sietik majd el a dolgot, nálunk csak szeptemberben lesz a piaci bevezetés – az új Citroen C1-es minivel együtt -, és addig még meg kell találni azt a biztosítót, amely partner lesz a különleges részletfizetési konstrukcióban.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!