„Két öttonnás acélkocka szabadult el ”, „teherautóról beton elemek estek az úttestre”, „vascső/farönk zuhant le a kamionról”- ilyen és ehhez hasonló hírekkel rendszeresen lehet találkozni a híradásokban. De nem kell túl sokat autóznunk a hazai utakon ahhoz, hogy szabálytalanul rögzített rakományt lássunk vagy rosszabb esetben annak maradványaival találkozzunk vezetés közben. A rakomány nem megfelelő rögzítése akár végzetes következményekkel is járhat.
– Azt mindenki beláthatja, hogy a közlekedés biztonságának érdekében mennyire fontos, hogy a rakomány bármilyen elmozdulását megakadályozzuk. Azt is tudjuk, ha a rakomány elcsúszott, leesett vagy kiömlött, akkor már baj van és a helyreállítás költségei nagyságrendekkel meghaladhatják a megfelelő megelőző intézkedésekre fordított erőforrásokat – hívta fel a figyelmet Mikulás Róbert.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Jármű Módszertani Főosztályának vezetője elmondta: a rögzítés számításának módjában a különböző tagállamok eltérnek. A rögzítéssel kapcsolatban létezik nemzetközileg elfogadott szabvány, de természetesen a KRESZ is szabályozza. ( „A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról,… hogy a rakomány egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa , úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék”) A közlekedési hatóság – felismerve a rakományrögzítés hiányosságaiban rejlő baleseti kockázatokat – kezdeményezte a megfelelő, hatékony szankciórendszer kialakítását. Ahhoz, hogy az ilyen járművek száma, és ezek baleseti kockázata csökkenjen, gyakran a több százezer forintos bírság kiszabása is indokolt.
A február 12-14. közötti országos TISPOL akció eredményei:
Az ellenőrzés időtartama alatt összesen 1379 járművet ellenőriztek a hatóság ellenőrei. (Belföldi személyszállító: 35 db, külföldi személyszállító: 10 db. Belföldi áruszállító 981 db, külföldi áruszállító: 353 db.) A rakományrögzítési szabályok betartására vonatkozóan összesen 814 járművet vizsgáltak meg, 22 esetben állapítottak meg valamilyen szabálytalanságot a hatóság ellenőrei. Tizenkét esetben történt rendőri intézkedés, tíz esetben a járművezetőt figyelmeztetésben részesítették, aki a hibát a helyszínen kijavította. Összességében az 1379 járművön 3587 ellenőrzést hajtottak végre (többek között pihenőidő, veszélyes áru, környezetvédelmi- és közlekedésbiztonsági ellenőrzés.) A felderített szabálytalanságok száma összesen 129; belföldi személyszállítók esetében 10, külföldieknél 6; a belföldi áruszállítóknál 89, a külföldieknél pedig 24. A hatóság ellenőrei 284 esetben éltek intézkedéssel: 23 esetben a szóbeli figyelmeztetést alkalmaztak, 47 járművet kellett műszaki vizsgára berendelni, a határon történő belépést 13 esetben tagadták meg, 37 esetben a szabálytalanság azonnali megszüntetésére adtak ki utasítást, 80 esetben pedig közigazgatási bírságot kezdeményeztek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!