Két évvel ezelőtt elsőként vezette be a Scania az Active Prediction nevű rendszert, amelynek lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét, majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot. Emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni. Az emelkedőn törekszik kitartani a lehető legnagyobb sebességi fokozatot, ameddig csak lehet, ezután már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja kigurulni a járművet.
Az idén tavasszal bemutatott Streamline modellek egyik újdonságaként a gépkocsivezető a jobb oldali bajuszkapcsolóról bármikor kiválaszthatja az Opticruise automatizált sebességváltó három üzemmódja közül a megfelelőt. Ezek a vezérlési módok pedig azt is meghatározzák, hogy egyáltalán működjön-e a Scania Active Prediction funkció, és ha igen, mekkora tartományban térhessen el a jármű sebessége a beállított értéktől. A Scania Active Prediction a domborzati viszonyoktól függően önmagában akár három, míg az Opticruise Economy üzemmódjával együtt öt százalékkal is csökkentheti egy nyerges szerelvény átlagos üzemanyag-fogyasztását.
Kiteljesedett az adatbázis
Habár a Scania már két évvel ezelőtt bevezette az Active Prediction rendszert, kezdetben csak Nyugat-Európa útvonalairól álltak rendelkezésre domborzati adatok a navigációs rendszerek által használt elektronikus térképek számára. Ezért a kelet-közép-európai országokban nem működött ez az intelligens sebességszabályozó automatika, vagyis a régió útjain csak a hagyományos, illetve az Ecocruise sebességtartó funkcióval közlekedhettek még a Scania Active Prediction rendszerrel felszerelt tehergépkocsik is. Mostantól viszont már a kelet-közép-európai útvonalak domborzati adatait is tartalmazzák az elektronikus térképek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!