– A ritkasága és az évjárata miatt is óriási érték, a magyar gyűjtői összeírás szerint már csak 41 ilyen lokomobil van hazánkban, és ebből csupán hat működik, köztük ez is itt – mutatott büszkén az új szerzeményre Molnár Balázs, hozzátéve, hogy információi szerint ez az egyetlen üzemképes darab Somogyban. Mint mondta, egy másik Hajdú-Bihar megyei gyűjtőtől vásárolta meg a gépet, egy kis hozzájárulás segítségével, melyet magánszemélytől kapott.
Elkélt a támogatás, hiszen a vételi összeg egy új középkategóriás személyautó árával vetekszik. Ugyanakkor egyfajta büszkeséggel is tölti el a boglári gyűjtőt, hogy az első lehetett, akinek felajánlották a gép megvásárlásának jogát. Habár külföldiek is jelentkeztek érte, a korábbi tulajdonos azt szerette volna, ha Magyarországon belül marad, s gondos gyűjtői kezekbe kerül. Már csak azért sem akarták külhonba adni a gépmatuzsálemet, mert hazánkban készült. A Magyar Királyi Államvasutak gépgyárában építették 1908-ban – mondta el a gép múltjáról a gyűjtő. Molnár Balázs szerint nagyjából ettől az eszköztől indul a gépesítés fogalma a mezőgazdaságban.
Ezt a gőz lokomobilt álló munkavégzésre használták, nem volt képes magától mozogni. Lovakkal és ökrökkel vontatták a helyszínre, s más eszközök meghajtására használták. Cséplőgépet, magtisztítót, esetleg fűrészt üzemeltettek a segítségével. Fával, szénnel, s növényi hulladékkal lehetett felfűteni a lokomobilt, s lehetne akár ma is, a boglári példányt legalábbis. Közel négy lóerő leadására volt képes a 40 mázsás vasszerkezet.
Persze régen sem rendelkezett mindenki ilyen géppel, csak a felső rétegnek volt rá pénze a gyűjtő szerint. Ezért ő maga is nagy becsben tartja. Három hete érkezett meg Boglárra, a múlt héten barátok, s múzeumlátogatók körében leplezték le. – Jelenleg ez az egyik legértékesebb darab a gyűjteményen belül, s egyben ez a legidősebb működőképes gépem is – fogalmazott Molnár Balázs. – Ez még nagyon hiányzott a gyűjteményből, hogy megvalósulhasson egy régi álmom, s bezárulhasson általa egy nagy kör. Hiszen most már egy csaknem teljes palettát mutathatok be a múzeumban, az állati erővel vont eszközöktől kezdve egészen a Vörös csillag traktorgyár utolsó gyártmányfejlesztési osztályán készült gépekig bezárólag.