Ennek a bizonyos szökésnek története van. Szereplője, az egri Holló Béla évekkel ezelőtt tüdőgyulladást kapott. A lázas állapot egy könnyebb pillanatában halkan megjegyezte, hogy be kellene néznie a műhelybe. Családtagjai erre kellő szigorúsággal rázárták a lakás összes ajtaját, mire ő egy óvatlan pillanatban kiszökött az ablakon.
– Éppen akkor jutott eszembe a megoldás arra a problémára, amin már napok óta törtem a fejemet – idézi fel a nem mindennapi esetet. – Egy 125-ös Csepelen dolgoztam, s nem tudtam rájönni, hogy mi a gond vele. Az ágyban fekve ugrott be, hogy valószínűleg elkötöttem egy vezetéket. Úgy is volt…
Erre a Szöcskének becézett cross-gépre annak idején egy nyári konyhában bukkant rá a magát a veterán motorkerékpárok magán-restaurátorának tituláló ezermester. Az eredetileg finommechanikai műszerész, gépész- és elektrotechnikus végzettségű férfi meglett emberként ült be újabb két esztendőre az iskolapadba, hogy a budapesti „Pannónia” Motorkerékpár-szerelő Szakiskolában szakmunkás-bizonyítványt és mesterlevelet szerezzen. Holló Béla ugyanis – bár nagy élvezettel szerel más márkákat is – az egykor az Egyesült Államokat, Kanadát, Dél-Amerikát, Kubát és Dél-Afrikát is meghódító Pannóniák szerelmese. Legutóbb például az az 1973-as gyártású P-21-es született újjá a keze alatt, amelyik tizenöt évig feküdt egy, a nagy tiszai árvíz idején összedőlt vályogház romjai alatt.
– Az új ház építésekor a markoló kanala váratlanul megcsikordult, s a törmelék alól ez a motor került elő rozsdásan, sérülten. Négy hónapig dolgoztam rajta, mire visszanyerte az eredeti állapotát – mutatja a frissen festett, csillogó vázú, üzemképes járgányt, ami gazdája magánmúzeumába kerül.
Holló Béla öt esztendős volt, amikor – ügyes kezű apját utánozva – szerelni kezdett. Később Kardos bácsitól, a környék legjobb motorszerelőjétől leshette el a szakma fogásait. S azt a türelmes aprólékosságot, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy négyszer-ötször is szétszedjen és összerakjon egy-egy blokkot, s hogy aztán elsőre pöccenjen a motor. Így volt ez az egyik kedvencével, az 1950-ben gyártott BMW R 51/3-as rendőrségi motorral, amit két éven át szerelt, mire sikerült teljesen felújítania. Másik kedvence, élete első saját motorja, a használt cseh 350-es Jawa „Bölény” volt, amit 1977-től 1982-ig hajtott.
Műhelyében számtalan igazi ritkaság is megfordult már. Mint például az az 1936-os, második világháborús DKW sivatagi futármotor, amiről csak a gépfegyver hiányzott. A Pannóniák között nagy kihívásnak számított egy MC 58-as Cross felújítása, most pedig egy IZS-56-os – a DKW-350-es típus orosz másolata – teszi próbára a tudását, miután gyakorlatilag korsárban hozták el szinte minden alkatrészét.
– Ennek kell vagy hat hónap, mire old-timer minőségben elkészülök vele – mondja, miközben a sarokban álló, ugyancsak rozoga állapotú 1930-as Jawa Willer’s tankját simítja meg. – Ha törik, ha szakad, ebből is üzemképes gépet csinálok. A szereléssel nem lesz gond, a festés és a krómozás okoz majd fejtörést. Ha elkészül, még rendszámot is kérek rá…
Sok munka a helyreállítás
Holló Béla régi vágya volt, hogy egyszer saját Pannónia restaurátorműhelyt mondhasson magáénak. A motorok szerelmese azonban nemcsak lelkes szerelő, hanem szenvedélyes gyűjtő is. Mint elárulta, a kollekciójából két dolog hiányzik: egy amerikai jeep, meg egy Csepel műhelykocsi. Ha egyszer rájuk talál, legyenek bármilyen rossz állapotban is, olyanokká varázsolja mindkettőt, hogy nem lehet megkülönböztetni őket az eredetitől. Ha másként nem megy, saját maga készíti el a hiányzó alkatrészeket, mint tette már annyiszor, például egy DKW viaszból kifaragott, majd annak mintájára kiöntött berúgókarjával.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!