A 32 éves Simon Zoltán képviseli majd hazánkat szeptember elején a svédországi Södertäljében az európai döntőn, amelynek fődíja egy százezer euró értékű Scania R-szériás nyerges vontató. A Scania Járművezető-képzés programmal és az európai hivatásos gépkocsivezetők kötelező továbbképzésével összhangban kidolgozott YETD megmérettetés célja felhívni a fuvarozásban érintett szereplők, döntéshozók, jogszabályalkotók és a közvélemény figyelmét arra, hogy a közlekedés fenntarthatóságának egyik legfőbb pillére a gazdaságos és biztonságos vezetés, ennek kulcsfontosságú tényezője pedig nem más, mint maga a gépkocsivezető. A rendezvénysorozat további küldetése a sofőrszakma népszerűsítése és presztízsének javítása.
Hazánkban 2005 óta immár negyedik alkalommal nevezhettek be a 35 évesnél nem idősebb magyar tehergépkocsi-vezetők a Scania YETD versenyre. Idén április 23-áig közel ötszázan jelentkeztek egy elméleti kérdéssor online kitöltésével. A legjobb eredményt elérő 15-15 fiatal tehergépkocsi-vezető május 12-én Nagykanizsán, illetve május 19-én Szegeden a területi elődöntőkön már gyakorlatban mérhette össze tudását biztonságos manőverezés és hatékony közúti vezetés versenyszámban. Majd az elődöntőkről a hat-hat legjobb pilóta jutott tovább a Biatorbágyon, június 9-én megrendezett országos döntőbe. Itt a látványos ügyességi feladatokból álló biztonságos manőverezésen és az üzemanyag-hatékonyságot összemérő közúti vezetésen kívül indulás előtti ellenőrzés is várt a versenyzőkre, amely során a lehető legtöbb kis hibát kellett felfedezniük egy nyerges szerelvényen.
Hajszálon múlt
Mi sem mutatja jobban az idei döntő mezőnyének szorosságát, minthogy a második és a harmadik helyezett azonos összpontszámot ért el, így a szabályok értelmében a hatékony vezetésben jobb eredménnyel teljesítő versenyző állhatott a dobogó második fokára. A harmadik helyen így a két évvel ezelőtt is döntőbe jutott Buzás István, míg a másodikon Szabó Attila végzett. A 2012-es Scania YETD magyarországi döntőjén a legjobbnak pedig Simon Zoltán bizonyult, aki ezzel a győzelemmel egyúttal az európai döntőbe is bejutott. Simon Zoltán egyébként az indulás előtti ellenőrzés és a biztonságos manőverezés versenyszámban is a legjobb eredményt érte el, míg a közúti forgalomban Szabó Attila vezetett a leghatékonyabban.
„Sikeresnek tartom, hogy közel félezer fiatal magyar tehergépkocsi-vezető nevezett be a versenyre, a döntőn nyújtott teljesítményük pedig kiválóan felhívja a figyelmet a gépkocsivezetők kulcsfontosságú szerepére a gazdaságos, biztonságos és környezetkímélő közlekedésben.” – értékelte Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a versenyt.
A győztes portréja
A 32 éves Simon Zoltán 12 éve vezet nemzetközi nyerges szerelvényeket, 10 éve pedig veszélyes árut fuvaroz ADR-es tartályos szerelvényekkel. Egyéni vállalkozását 2008-ban indította útjára, amely jelenleg már hat szerelvényt üzemeltet. Simon Zoltán a mindennapokban is kiemelt figyelmet fordít a biztonságos, illetve hatékony vezetésre, és ezt munkatársaitól is elvárja, akik egyébként rendszeresen vesznek részt továbbképzéseken.
„2010-ben hallottam először a Scania YETD versenyről, ám idén neveztem be először. Már az elméleti teszt is alaposan feladta a leckét, de sikerült bejutnom a területi elődöntőbe, amelyet megnyertem. A döntőn még nehezebb manőverezési pályát állítottak fel a szervezők, ám ezt is sikerült a legtöbb pontszámmal teljesítenem, akárcsak az indulás előtti ellenőrzést, így végül én állhattam fel a dobogó legfelső fokára. A legjobban a kupának örülök, erre mindig is büszke leszek. Hamarosan elkezdem a felkészülést az európai döntőre, igyekszem majd minél többet Scania R-szériás tehergépkocsival gyakorolni, ugyanis a vállalkozásomban más márkájú járművekkel dolgozom. Célom, hogy az európai döntőn minden feladatszámban a legjobb eredményt érjem el, és én hozzam haza az új R-szériás nyerges vontatót. Egyébként is elgondolkodtam egy Scania R-szériás tehergépkocsi beszerzésén, ugyanis most a döntők során nagyon megtetszett a típus.” – nyilatkozta a döntő díjkiosztója után Simon Zoltán.
A verseny támogatói
A verseny nemzetközi védnöke idén ismét az Európai Bizottság és a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (International Road Transport Union, IRU), legfontosabb nemzetközi támogatója pedig a Michelin volt. A magyarországi rendezvénysorozat védnökségét az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) látta el, támogatói között szerepelt a GRSP Magyarország Egyesület, a Schmitz Cargobull Magyarország Kft. és a Würth Szereléstechnika Kft., míg médiapartnere az Autóközlekedés című szaklap volt.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!