Az autonóm vezetési technológia fejlesztése során a Volvo először a dugókban történő önműködő vezetésre összpontosít, hosszabb távon pedig az autópályákon haladó közúti szerelvényekre helyezi a hangsúlyt. „Célunk, hogy vezető szerepet töltsünk be az autonóm vezetés területén azáltal, hogy túllépünk a koncepciókon és olyan úttörő technológiákat valósítunk meg, amelyek eljutnak az vásárlókhoz. Ahhoz, hogy az emberek megbízzanak az önmagukat vezető autókban, olyan megbízható funkciókat kell kialakítani, amelyek közutakon is használhatók” – mondta Marcus Rothoff, a Volvo Car Corporation vezetéstámogatási rendszerekért felelős termékfejlesztési igazgatója.
Pozitív visszajelzések az ügyfelektől
A Volvo határozott célja, hogy a felhasználói igényeknek megfelelő autókat tervezzen, és ehhez természetesen a fogyasztók autonóm autókhoz való viszonyának vizsgálata is hozzá tartozik. A közelmúltban készített tanulmányok azt mutatják, hogy a válaszadók csaknem fele kényelmesen érezné magát egy önmagát vezető gépkocsi használatakor (Accenture 2011). A 18-37 éves korcsoportba tartozó gépjárművezetők közel 50 százaléka biztosan vagy valószínűleg vásárolna olyan autót, amely képes a teljesen autonóm vezetésre (J. D. Power 2012). A kutatásból kiderült az is, hogy különösen a fiatalabb vásárlók hajlandók megfizetni az olyan technológiákat, amelyek révén az autóban is lehetségessé válik az állandó kapcsolattartás. Az autonóm vezetés biztosítaná azt a sokak által várt lehetőséget, hogy vezetés közben biztonságosan lehessen szöveges üzeneteket küldeni, frissíteni a Facebook-állapotot vagy éppen könyvet olvasni.
„A gépkocsi automatikus működésének biztosítása kulcsfontosságú a jövő balesetmentes autóinak megvalósításához. A jelenlegi rendszereink – az automatikus fékezés, a sávtartást segítő rendszer és az adaptív tempomat – az autonóm vezetés irányába mutató első lépéseknek tekinthetők. Most olyan technológiák felé haladunk, amelyek az eddiginél önállóbb vezetést tesznek lehetővé” – mondta Marcus Rothoff.
Autonóm vezetés forgalmi dugókban
A Volvo számos autonóm vezetési projektjének egyike egy olyan támogatási rendszer, amely forgalmi dugóban automatikusan követi az előtte haladó járművet. „Ez jelentősen megkönnyítheti a sofőr feladatát. A fejlett technológia első generációja a lassan haladó kocsisorokban való vezetésre helyezi a hangsúlyt. Az autó az azonos sávban előtte haladó járművet követi. A helyzetet azonban mindig a vezető uralja, aki bármikor visszaveheti az irányítást” – fejtette ki Marcus Rothoff.
Csatlakozás a közúti szerelvényekhez az autópályán
Az európai SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”) projekt arra a vonzó lehetőségre összpontosított, hogy az autópályán való vezetés közben a sofőr levehesse a kezét a kormányról, a szemét pedig az útról. A Volvo egyedüli autógyártóként vett részt a 2012-ben sikeresen lezárult projektben.
A kialakított SARTRE járműszerelvény egy vezető járműből és az azt követő automatikusan haladó négy gépkocsiból állt, amelyek a 90 km/órás sebességet is elérték, miközben a járművek közötti távolság egyes esetekben mindössze négy méter volt.
Az önmagát leparkoló autó
A Volvo további autonóm vezetési lehetőségeket is figyelembe vesz. Mit szólna, ha a repülőtér bejáratánál csak kiszállna autójából, és a jármű önállóan keresne egy szabad parkolóhelyet? Esetleg azt is élvezné, ha egy zárt területen, például egy szafari parkban, a teljesen automatikus vezetésnek köszönhetően nem a vezetésre kellene koncentrálnia, hanem az oroszlánokat fotózhatná? „Az autonóm vezetés zárt területeken vagy közutakon való sikeres megvalósításához partneri együttműködésre van szükség a többi érintett féllel. Emellett bizonyos jogi problémákat is meg kell oldani” – mondta Marcus Rothoff. „Ugyanakkor meggyőződésünk, hogy az autonóm vezetés egy teljesen új dimenziót nyit meg a járművezetés terén. Amikor ezek a technológiák megvalósulnak, és eljutnak az ügyfelekhez, vezető szerepet szeretnénk játszani” – tette hozzá.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!