Mielőtt Swiftekbe és Astrákba ült át Magyarország, a Lada volt a meghatározó márka hazánkban, azonban az orosz gyár termékei a kilencvenes évek végére menthetetlenül lemaradtak a fejlődésben, és inkább visszavonulót fújt a gyár. Ugorjunk 2014 elejére, amikor a Bo Andersson elhatározta, a Ladának vissza kell térnie az Európai Unióba, a megvalósításon rögtön elkezdtek dolgozni a fejlesztőmérnökök, és 2015 elején létrehozták azt a csapatot is, amelyik az export-értékesítést koordinálja. Nemrég készültek el az első, már EU-specifikáció szerinti autók Togliattiban, ezek közül néhány már meg is érkezett hazánkba. Nem győzik hangsúlyozni, hogy a mai Lada már nem az a Lada, amit régen megszokhattunk, az utóbbi években euró-százmilliókat költöttek a gyár modernizálására és a minőségellenőrzési rendszer kiépítésére, a cél egy európai szintű termelőegység létrehozása. Például a Magyarországra szánt autók pár napos késéssel indultak csak útra, mert a fő minőségellenőr, a cégcsoporton belüli japán márkától érkezett a Ladához, nem engedte elindulni a már megrakodott trélereket, mert az autókból hiányzott a magyar nyelvű kezelési utasítás. Csak azután adta meg az indulási engedélyt, miután biztosították róla, hogy hazánkban kerülnek bele a füzetek a kocsikba.
És ez csak a kezdet volt, Togliattiból egy kisebb csapat érkezett, akik a trélerről legördülő autókat még egyszer átnézték, és az összes, december folyamán érkező autót ellenőrzik, hogy tényleg biztosak legyenek abban, hogy a több ezer kilométeres kamionon történő szállítás nem hagyott nyomot a kocsikon. Lehet, hogy elsőre furcsának tűnhet ez a nagy igyekezet, de a Lada Hungary nem egyszerű forgalmazó, hanem az első az Uniós képviseletek sorában, az itthoni minta és tapasztalatok alapján építik majd fel a kereskedőhálózatot Nyugat-Európában is. Apropó minőség, a gyár az összes, Magyarországon forgalmazott autóra 5 év/100 000 km általános garanciát vállal, átrozsdásodás ellen 6 év a garancia.
Az eredeti szándék szerint a Lada egy fővárosi és négy vidéki értékesítési ponttal akart kezdeni, de sikerült túlteljesíteni ezt, hiszen összesen 9 márkakereskedéssel (értékesítés és szerviz) indítanak, és hamarosan újabb márkaképviseletek és szervizek bejelentése várható. Százan jelentkeztek Lada-forgalmazónak vagy szerviznek, a tárgyalások sok esetben még folynak. Kifejezetten olyan partnereket választott ki a Lada Hungary, ahol már van értékesítés- és szerviz, hogy kis befektetéssel és gyorsan meg tudjon jelenni a márka a piacon. A terv, hogy viszonylag hamar az egész országot lefedjék.
Első körben kisautókkal jönnek, de azok közül rögtön egész hadseregnyivel: a Granta lépcsős hátú vagy ferde hátú karosszériával jön, a Kalina ötajtós vagy kombi, utóbbinak szabadidő-autós körítésű változata is van. És akkor még ott van a vadászok álma, Somogybabod réme, a 4×4 – leánykori neve Taiga, de igazából Nivaként futott be nagy karriert: 2 799 000 Ft-os áron. Érdekes ennek a specifikációját böngészni, felező és sperrdifi, no meg ABS van a fedélzeten, hangszigetelés nincs. A légkondis, műanyag lökhárítós 4×4 Urban 3,3 millió Ft.
A személyautók közül meglepő módon a legnagyobb a legolcsóbb, mármint a Granta lépcsős hátú változata, amely 1 999 000 Ft-os alapáron a legolcsóbb újautó hazánkban. A ferdehátú, azaz ötajtós karosszéria 2 199 000 Ft-ért kapható, ennyibe kerül a sokkal rövidebb ötajtós Kalina is, utóbbi kombi változata 2 349 000 Ft-tól indul. Ezért a pénzért is egészen jól felszerelt autót kap az ember: a motor 8 szelepes 1,6-os 86 lóerővel, menetstabilizáló, két légzsák, központi zár, fedélzeti számítógép, szervokormány van a fedélzeten. Igazán a legmagasabb LUX szint az, ami kifejezetten jó ár/érték arányú. Ennél már automatikus fényszórókapcsolás, 4 elektromos ablakemelő, esőérzékelős ablaktörlő, első ülésfűtés, multimédia rendszer, tolatóradar van a szérialistán, és ezen a szinten automatikus váltó is kérhető – a fullos Granta Sedan is befér 3 millió Ft alá, kézi váltóval 2,65 millió Ft az ár!
Az első, rövidke üléspróba alapján hely van elég, tárolók is vannak mindenfelé, de az ajtózseb keskenynek tűnik, a váltókar előtti pohártartók meg szélesnek. Több színű a műanyag, a minőségérzet olcsó, de a csillogás jórészt betudható a bőven használt műszerfalápolónak is; a kerekeknek például az oldalfalát és a szélső blokk-sort suvickolták fényesre szilikonspray-vel, a futófelület nagy része már poros maradt. Érdekes részlet, hogy az összes autóban ott van az elektromos tükörállítás kapcsolója, még azokban az autókban is (Standard és Norma felszereltség), ahol egyébként kézi a tükörállítás. Ennek magyarázata, hogy csak egyféle ajtókárpittal gyártják az EU-specifikációjú autókat, ezért van ott minden autóban a funkció nélküli, de működtethető kapcsoló. A Lada tehát képes meglepetést okozni – az elektromos állítású manuális külső tükörrel.
A www.lada.hu weboldalon minden információt, ár- és felszereltségi listákat, a márkakereskedések elérhetőségét is megtalálják, tesztvezetésre is lehet jelentkezni. A tervek merészek, rögtön az első évben, azaz 2016-ban több mint 1000 Lada értékesítésével számol a forgalmazó, az érdeklődés nagy – a magyarországi forgalmazást bejelentő sajtórendezvényen az orosz állami tévé stábja is jelen volt, hogy tudósítson a nyugati nyitásról. Az igazi nagy lökést pedig a Vesta (lépcsős hátúként kezd, később lesz ötajtós és kombi) valamint az Xray szabadidő-autótól várják, ezekből azonban csak jövő ősz környékén érkeznek meg az első példányok.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!