– Majdnem otthagytam a fogamat a múlt héten a 32-esen, Alattyán előtt – mesélte a szolnoki Málnássy Gábor.
– Egyszerűen fel sem fogom, mit gondolhatott az a traktoros, aki valamilyen eszközzel felszerelkezve kikanyarodott elém az útra a gépével. Ha az ablakán nem csillan meg a fény, akkor biztos belecsapódok az oldalába.
Semmilyen világítás nem volt rajta, kivéve elöl egy halványan pislákoló lámpa, de se a vontatmányon, se a gép más részein nem világított semmi. Mivel vállalkozóként sokat autózok, tapasztalom, hogy az autós társak nem nagyon foglalkoznak azzal, hogy látszódjanak. Gyakoriak a „félszemű” autók, vagy az eget világító fényszórók. Nem ártana ezzel is foglalkoznia a hatóságnak, nem csak a traffipaxozással – jegyezte meg némi iróniával.
A férfi által tapasztalható jelenséggel a rendőrség is tisztában van. Ezért rendszeresen tartanak ellenőrzéseket, szerveznek külön programokat a téma kapcsán. Ennek ellenére is történnek tragédiák.
– Az elmúlt hét végén egy ember meghalt, mert kivilágítatlanul kerékpározott a négyes főúton – mondta el a téma kapcsán Kosztyó Gábor alezredes, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészei Osztályának vezetője.
–A világító berendezések megfelelő működése elengedhetetlen a közlekedésben, főként, ha a mostani hideg, ködös, párás időjárásról van szó. Azt azonban hozzá kell tenni, a kifejezetten, a világítás hiánya,ritkán jelentkezik baleseti okként. Ha igen, akkor is dominánsan a kerékpáros balesetekben, valamint vontatóknál van jelen – tette hozzá.
Kosztyó Gábor kifejtette, a közelmúltban országos kampány zajlott, Látni és látszani címmel, amelyben az autósok ellenőriztethették szakemberek segítségével az autójuk világítását, valamint szemészeti vizsgálaton is részt vehettek a jelentkezők. Emellett hangsúlyozta, az autósoknak indulás előtt kötelességük ellenőrizni a világító berendezések működését és hiba esetén elhárítani azt.
– A világítás csak az egyik feltétel, látni is kell az autósnak – folytatta az alezredes. – Télen előfordulhat, hogy az autó szélvédője bepárásodik, majd megfagy. Hangsúlyoznom kell, nem elég, ha valaki egy kis kémlelőnyílást megtisztít magának, minden ablakon ki kell látnia, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.
– Megítélésem, tapasztalatom szerint az autóvezetők igen is hangsúlyt fektetnek a gépkocsijaik világító és fényjelző berendezéseinek állapotára – osztotta meg tapasztalatait Benke János, az egyik szolnoki autószerviz tulajdonosa.
– Persze akadnak olyanok is, akik egyéb hiba miatt térnek be a műhelyünkbe és szembesülnek azzal, hogy sem a helyzetjelzői, sem a féklámpái nem működtek. Mint mondtam, ez ritka. Vannak, akik kifejezetten azért keresnek fel bennünket, mert szeretnének izzót cseréltetni, vagy éppen beállíttatni a lámpák helyzetét. Ennek előzménye általában az, hogy otthon maguk próbálják meg kicserélni azokat, azonban a mostani autókon már nem olyan egyszerű, mint korábban volt, és nem tudják megfelelően pozícionálni az izzókat.
Vagy éppen az úton villantanak rájuk a szembe jövő autósok, mert rossz irányba hord a fényszórója. Ilyenkor bejönnek hozzánk és mi elvégezzük a munkát. De hangsúlyoznom kell, egy ilyen fényszóróállítás, ami néhány százforintos tétel, azzal szemben, amit egy ebből adódó baleset eredményezhet – mondta a szakszervizes.
Benke János megjegyezte, az is tapasztalható, ha van egy akció a rendőrség részéről, mint a most futó Látni és látszani, akkor többen keresik fel a műhelyt ilyen jellegű munkálatok miatt, mint általában. Majd hozzátette, ha a rendőr veszi észre a hiányosságokat, akkor bizony nem ússza meg a vezető néhány száz forintból…
Láthatóságra törekszenek
A rendőrség adatai szerint sok baleset történik amiatt, hogy a teherautók és kamionok oldalán nincs lámpa, így éjszaka, kanyarodásukkor nem észlelhetők pontosan.
Az Európai Unió előírása szerint 2011. július 11-óta Európában is kötelezővé tették a nagy kategóriájú közúti teherjárművek fényvisszavető kontúrjelölése.
Sok baleset történik ugyanis amiatt, hogy a teherautók és kamionok oldalán nincs lámpa, így éjszaka, kanyarodásukkor nem észlelhetők pontosan. A járművek körvonalainak láthatóvá tételére Magyarországon és Dániában 2012-től kezdve már az üzemeltetők viselik a kontúrfólia felhelyezésének költségeit és a felelősséget az esetleges balesetekért.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!