Nemrég új polgármestere lett New York városának, Bill de Blasio pedig eldöntötte, hogy tovább folytatja az utóbbi évtizedekben már jelentős sikert elérő baleset megelőzési programot. Amíg 1990-ben még 701 halálos áldozattal járó baleset volt New York útjain, addig 2011-re ez a szám 249-re csökkent a veszélyes kereszteződések átépítésével és egyéb intézkedésekkel.
A jelenlegi programok megtartása mellett az az új polgármester szándéka, hogy az autó-gyalogos balesetek számát csökkenti, és ennek része a javaslat, amely a taxik közlekedését szabályozná. Az autókba egy olyan fekete doboz kerülne, amely helymeghatározás segítségével azonosítja, mennyi az adott úton megengedett sebesség, és ha ezt túllépi a sofőr, akkor először is hangjelzést ad, majd egyszerűen megállítja a taxamétert, azaz nem számolja fel az egyébként szabott kilométerdíjat a berendezés. Továbbra is megszeghetik tehát a szabályokat a taxisofőrök, csak ha ezt teszik, akkor bizony kevesebbet keresnek – itt érdemes megjegyezni, hogy a legújabb taxikban már a sofőr közreműködése nélkül, az utastér hátsó részéből ki lehet egyenlíteni a fuvardíjat bankkártyával. Az ötlet egyébként annak az intézkedésnek az egyik eleme, hogy néhány kiemelt főútvonaltól eltekintve New York útjain a jelenlegi 30 mérföldes (48 km/h) tempóról 25 mérföldre (40 km/h) csökkentetnék a megengedett maximális sebességet. Persze vannak olyan taxisok, akik tiltakoznak az ilyen fekete doboz ellen, de bőven vannak olyanok is, akik szerint a törvénytisztelő sofőröknek ez nem jelent majd semmi változást.
A statisztikák szerint egyébként az autó-autó ütközéseknél a taxik részesedése átlag alatti, ellenben az autó-gyalogos baleseteknél már 13 százalék a részarányuk – miközben a forgalom mindössze 2 százalékát jelentik a bérkocsik. Jelenleg is vannak olyan taxitársaságok, amelyek olyan járműkövetőt használnak, amelyek értesítik a központot arról, ha egy sofőrjük gyorsan hajt, tehát Bill de Blasio javaslata egy ma is használt rendszert tenne általánossá, nem kellene a nulláról kitalálni a technológiát. Lehet, hogy a budapesti rendszert is érdemes lenne egy ilyen funkcióval kiegészíteni, és akkor talán a Ferihegyi úton se taposnák el a megengedett sebességgel haladókat a taxisok…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!