Ma már csak három számon tartott példány van az 1928-tól Magyarországon összeszerelt Unitas-Tátra gépkocsiból, amelyekből nagyjából 500 darabot gyártottak. Ezek a három restaurált autó 2012. február végéig együtt láthatóak a Közlekedési Múzeum Kupola csarnokában.
A „Bádogtacskó”, „Viharkabát”, vagy „Hegyimiska” becenevekre hallgató jármű népautónak készült, a két világháború közötti időszakban 3600 – 4000 pengőért lehetett hozzájutni. A kifejezetten könnyű – 710-750 kg saját tömegű –kéthengeres léghűtéses boxermotorral ellátott kisautó maximum 70 km/óra sebességre volt képes. A mára ritkaságszámba menő autókat az 1920-ban a hadsereg egyik autójavító üzeméből megalapított cég, az Unitas Automobil Ipar és Kereskedelmi Rt. gyártotta.
Az Unitas 1928-tól a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét látta el. A kéthengeres típusok alvázaira saját tervezésű karosszériákat is építettek és ezzel megszületett az Unitas-Tátra gépkocsi. A típus hazai gyártmányként való elismeréséért egyes alkatrészek hazai gyártását is elkezdték, ám az Ipar- és Kereskedelemügyi Minisztérium a hazai részarány kis százaléka miatt az Unitas-Tatrákat nem ismerte el magyar gyártmánynak.
Öt év alatt körülbelül 500 Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta. Ma az Unitas-Tátra márkanévvel gyártott gépkocsikból mindössze három megmaradt példány ismert, melyek most, különféle karosszériaváltozatokkal láthatóak a Közlekedési Múzeumban. A gépkocsik tulajdonosai; Földi Balázs, Révy László és dr. Velich István járműveik kölcsönzésével és anyagi támogatással is hozzájárultak a kiállítás létrejöttéhez.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!