Benzin, gázolaj, áram? Levegő! Annak ellenére, hogy gáz, egyre menőbb kísérletezni a lehető legtisztább alternatív üzemanyaggal. Erről számoltak be a Budapesti Műszaki egyetem lelkes hallgatói, akik nem csak nagyobb örömmel dolgoznak akár éjszakába nyúlóan saját autójukon, minthogy a pad fölé görnyednének, de azt is megsúgták, hogy a munka világában is többet ér a pneumobilos tapasztalat, mint a csont nélkül elvégzett egyetem. Hiszen valóban hasznos az a tudásanyag, amit a felkészülés közben gyűjtenek a kísérletező hallgatók: idén a IX. versenyt rendezik, az eltelt idő alatt sikerült megduplázni az előírt sűrített levegővel megtehető távot és az elérhető végsebességet.
A tavalyi győztes jármű akár 60 km/órás tempóval is száguldhat, de ezt nem ajánlott kipróbálni, hiszen a kényelem és a biztonság nem fért be az elsőszámú tervezési szempontok közé. Ettől függetlenül folyamatosan szigorodnak az életvédelmi előírások a versenyen, idén a biztonsági öv, a visszapillantó, a kétkörös fékrendszer és a vészfék is kötelező tartozék lesz a könnyű és egyszerű, de annál hatékonyabb kísérleti autókban. Nem mutatnak sokat, valójában nagyon komoly tudásról és kreativitásról árulkodnak ezek a “semmiből” épített gépek, melyek újabban okostelefonnal is összeköttetésben vannak.
A fantázia és a pneumobilok szárnyalásának csak a versenyen használható üzemanyag szab határt, két köbméternyi palackba zárt levegővel kell minél messzebbre jutni és minél nagyobb végsebességet elérni, persze nem ugyanabban a versenyszámban. Megható, hogy az építők szabad és nem szabad idejéből, fejtöréséből és könnyeiből milyen csodák születnek, ettől lesz egy ilyen kis “tákolmányból” igazi “ékszerdoboz”, amit szinte már kipróbálni is kevésbé merek, mint egy százmilliós luxusautót. A tavalyi győztes BME-s gépbe ülök be megtámaszkodva és az ülésbe süllyedve, hogy a lábamat a szűk helyre préselve, majd a gázra (!) lépve és a kicsi kormányt kézbe véve tegyek egy kört az udvaron felállított bóják között.
Nem számítottam ekkora élményre és ilyen masszív felépítésre, hiába van alatta jelzésértékű futómű és hiába esett áldozatul minden érdemleges felszerelés a súlycsökkentésnek, nagyot megy a per pillanat csak visszafogott, 5 baros nyomással üzemelő bajnok gép. Képzeljék el ugyanezt teljes erőbedobással meg persze profi hallgatóval a kormány mögött. Sőt, nézzék is meg Egerben, május 6-án és 7-én, máshogy fognak gondolni az iskolára!
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!