Ha az önvezető autók biztonságáról van szó, akkor leginkább arra ügyelnek a gyártók, hogy a döntéshozó algoritmusokat ne lehessen feltörni, azonban egyetemi kutatók most bebizonyították, hogy egy ennél sokkal egyszerűbb módszerrel is át lehet verni a robotautókat: elég matricákat ragasztani a táblákra.
A Washingtoni Egyetem, a Michigani Egyetem, a Stony Brook Egyetem és a UC Berkeley kutatói először is a képelemző algoritmusokat elemezték ki, majd azok hibáit kihasználva pár olyan matricát készítettek, amelyeket a közlekedési táblákra ragasztva azok értelme megváltozik a számítógép számára – az ember könnyedén ki tudja szűrni a változást. A legegyszerűbb módszer színes nyomtatóval készített, az eredetivel megegyező méretű, az emberi szem számára kissé fakó, de az eredetitől eltérő jelzésű nyomatot ragasztottak a táblákra, amelyek teljesen összezavarták a számítógépet. Egy másik módszer az volt, hogy a STOP táblára fekete és fehér matricákat ragasztottak, ami ezt követően következetesen sebességkorlátozásnak ismerte fel a táblát.
A kutatók által készített félrevezetések az esetek 73,3 százalékában zavarták meg a számítógépet, és egyelőre nincs igazi megoldás a problémára. Az, hogy megtanítják az autókat arra, hogy például lakott területen belül ne számítson autóút-sebességre, vagy hogy a megfelelően részletes térkép-adatbázis alapján tudja, hogy védett útvonal felé közeledik, és ha kétséges az érzékelés, akkor valamiféle elsőbbségadási kötelezettsége van, csak két problémára jelent megoldást, de sokkal többféle tábla értelmét lehet így megmásítani – szigorúan a számítógépek számára, mert a tesztben az emberi sofőröknek egy alkalommal se jelentett problémát a módosított táblák helyes értelmezése.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!