Már ma is vannak olyan autók a piacon, amelyek részben behálózottak, de inkább csak a következő évtized közepére várható ennek a technológiának a rohamos elterjedése. Az ok leginkább abban keresendő, hogy a robbanásszerűen megnövekvő készülékszámot (SIM-kártya) kezelni képes 5G hálózat szabványát még nem fogadták el, és a jogi szabályozás is várat magára.
Az 5G hálózat előnyeiről Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese beszélt. Nagyságrendileg több SIM-kártyát képesek kezelni az 5G hálózatban az egyes bázisállomások, ráadásul a késlekedési idő is lerövidül a jelenlegi 20-40 ezredmásodpercről 1 ezredmásodpercre – ennek az autó-autó kommunikációban van szerepe, amikor például egy vészfékezés jele végigszalad az egymást követő autók során. Az autó-autó kommunikáció elterjedésénél gyorsabb lesz valóság az autó-X, azaz autó és infrastruktúra közötti kommunikáció, amelynek segítségével a célunkhoz közel tudunk magunknak parkolóhelyet foglalni, de elektromos autó töltőpontot is lehet így bebiztosítani – természetesen a megfelelő felár ellenében. Szintén az autó-X kommunikáció segítségével valósulhat majd meg az önműködő parkolás, amikor a megfelelően felkészített parkolóházakban maguktól állnak meg az autók, miután a sofőr a lehajtónál magára hagyja kocsiját.
Az NNG részéről Kerecsen Tamás, technológiai igazgató árult el néhány dolgot arról, hogy miféle fejlesztéseken dolgoznak az NNG mérnökei. Az autógyártók már rájöttek, hogy a megfelelő digitális szolgáltatásokkal vásárlókat lehet nyerni, ezért erre hajlandóak áldozni is. Mielőtt eljön az önvezető autók aranykora, a hangvezérlés fog rohamosan teret hódítani, hiszen annak segítségével lehet az egyre több elektronikus rendszert úgy vezérelni, hogy az csak kis mértékben vonja el a vezető figyelmét. Amikor arról érdeklődtem, hogy mi lesz a magyar nyelvvel, hiszen manapság az autógyártók nem foglalkoznak ilyen kis piacnak számító nyelv adaptálásával, az volt a válasz, hogy az okos algoritmusok maguktól megtanulnak majd magyarul, nem lesz szükség külön programozásra…
Nehezíti a fejlesztők dolgát, hogy az autóiparban hosszabb a hardver életciklusa, mint az egyéb elektronikai készülékeknél, egy autóélet során több generációnyi kütyüvel is kapcsolatba kerül a rendszer, amit csak folyamatos szoftverfrissítéssel lehet követni. Egy autóban 50+ processzor található már ma is, ezek száma még tovább fő emelkedni a jövőben, ezeket mintegy 100 millió sornyi kód irányítja – viszonyításként a Facebook kódja 60 millió sornyi. A rugalmas, megbízható szoftver önmagában nem elég, a digitális biztonság szerepe is megnőtt: egy autó szoftverének megfertőzése vagy az irányítás átvétele nem csak kellemetlenséget, de akár balesetet is okozhat.