Senkit nem ért meglepetésként a német Szövetségi Közigazgatási Bíróság döntése, ami szabad utat adott a szennyező dízelek német városokból való kitiltásának, azonban csak most szembesültek azzal a városok, hogy egyedileg kell majd megvalósítaniuk az intézkedést. A politika elzárkózik egy újabb környezetvédelmi matrica bevezetésétől, ennek híján helyi rendeletekkel kell majd dolgozni. A döntés értelmében az Euro 5-ös vagy rosszabb károsanyag-kibocsájtású dízelek behajtását korlátozhatják zónákban vagy útvonalakon azok a városok, ahol az EU által megszabott levegőtisztasági határértékeket nem tudják betartani.
München városa úgy számol, 130 000 darab táblát kell legyártani és kihelyezni az érintett 210 000 dízelt kitiltásához. Nagyjából két évig tart majd a felkészülés, és elérkezünk az életbe lépéshez, amikor meg az lesz a gond, hogy nem lesz, aki ellenőrizze a tiltás betartását. A rendőrség már most elzárkózott ettől, mondván jelenleg is leterheltek az alkalmazottak, nincs kapacitásuk újabb feladatkörre. Nagyvárosonként több száz új rendőrt kellene felvenni és kiképezni, aminek nincs realitása vagy épp anyagi fedezete.
Egy-másfél év múlva várható az első dízel-behajtási zóna megvalósítása, azonban már ennél hamarabb komoly nehézségeket okoz ez a döntés. Több százezer lízingelt dízelautónak fut ki a szerződése, a bírósági döntést követően ezek piaci értéke bezuhant. A lízingbeadó cégnek komoly tőkehiánya keletkezik majd az értékcsökkenésből, óvatos becslések milliárd eurós hiányt emlegetnek. És akkor még ott vannak azok a magánszemélyek, akik autóikat szintén csak több ezer eurós veszteséggel tudják majd értékesíteni, ha egyáltalán találnak vevőt – jó eséllyel az export fog felerősödni.