Logikus lépés a gépjárművek biztonságának növelése terén, hogy a passzív- és aktív biztonsági rendszerek után következzen a jármű-jármű kommunikáció, amelynek segítségével a járművek automatikusan jelzik jelenlétüket a többi közlekedő számára, esetenként olyan információt osztva meg, amely segíti a balesetek megelőzését.
Az Egyesült Államok NHTSA hivatala megkezdte azt az előkészítő munkát, amely egy jövőbeli jogszabály benyújtásához szükséges. Megfogalmazzák a műszaki követelményeket, tisztázzák a jogi helyzetet (az autógyártók számára ez nem jelent majd nagyobb felelősséget, hiszen a jármű-jármű kommunikáció csak több információt nyújt ahhoz, hogy a vezető dönthessen, nem hoz helyette döntést), meg kell határozni, milyen frekvenciát foglaljanak le, és hogy az infrastruktúrát hogyan lehetne integrálni. Arról nem is beszélve, hogy már korai szakaszban be szeretnék kapcsolni a folyamatba az autógyártókat, akik már évek óta folytatnak ilyen irányú fejlesztőmunkát.
Az NHTSA már ma is rendelkezik tapasztalatokkal, Michigan államban egy 3000 autós flottával már folytattak gyakorlati kísérletet, hamarosan indul egy 20 000 résztvevős próba, számításokat is végeztek a jármű-jármű kommunikáció előnyös hatásairól. Azt feltételezve, hogy az összes közlekedésben résztvevő jármű fel van szerelve egy fedélzeti egységgel, évente 592 000 balesetet akadályoz meg a rendszer, és 1083 életet ment meg. Mindezt azzal éri el, hogy előre figyelmeztet a veszélyhelyzetre, azaz nem csak annak láttán, hanem már az előtt lassíthat a forgalom. Az NHTSA azt is kiszámolta, hogy a fedélzeti egység beépítése 350 dollárral (82 600 Ft) drágítja meg az autók árát 2020-ban, évi mintegy 18 dollárnyi (4250 Ft) üzemanyagot jelent a rendszer áramellátásának biztosítása, a távközlés éves díja 13 dollár (3070 Ft). Ahogy terjed majd a rendszer, úgy csökken annak költsége, 2058-ban már csak 209 dollárral (49 300 Ft) növeli az autók árát a kötelezően előírt rendszer.
Egyelőre nem tudni, hogy az NHTSA saját szabványt akar bevezetni a jármű-jármű kommunikáció terén, vagy az autógyártók nyomására világszinten egységes rendszert vesz át, egyelőre még azt se tudni, meddig tart az előkészítő munka, és mikor kerülhet a törvényhozás elé a jogszabály.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!