– Szerintem lőnek a megélhetésnek, ha a rendeletet ebben a formában fogadják el – mondta egy kaposvári taxis lapunknak. – Az illetékesek vajon belegondoltak abba, hogy milyen a vidéki taxisok helyzete? Kevés a fuvar, alacsony tarifával dolgozunk, a kollégák zöme idősebb autóval jár. Örömmel lecserélnék fiatalabb évjáratúra, csak nincs rá pénz. Örülünk, ha tankolni tudunk és a kötelező karbantartást, műszakit el tudjuk végezni. Különösen vidéken nehéz a helyzet, hiszen az emberek jelentős része minimálbér körüli összeget keres, egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy taxiba üljenek. Nem kell ahhoz nagy jóstehetség, hogy a taxisok akár 30-40 százaléka más megélhetés után nézhet, ha a szigorú szabályt elfogadják. Csoda, hogy ennyien kiakadtak a rendelettervezet kapcsán?
A megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségétől tudjuk: 225-en taxis vállalkozót tartanak számon Somogyban, s 254 darab járművet regisztrálnak. Az idén eddig három új vállalkozó kért és kapott taxi engedélyt. A korábban már engedéllyel rendelkezők esetében a jármű csere jellemző. A személyszállítást folytatók tevékenységének helye a megyében jellemzően Kaposvár valamint a nagyobb dél-balatoni települések: Siófok, Zamárdi, Fonyód, Balatonboglár, Balatonlelle.
- Nem tudom értelmezni a javaslatot – erről már egy másik középkorú kaposvári taxis beszélt, aki pályafutása során számos szigorítást megélt. – Ez az ötlet szerintem túltesz mindenen. Előbb adni kellene, s csak azután követelni. Magyarán: az állam például azzal is támogathatná a szakmát, hogy kedvezményesen vásárolhatnánk hibrid autót. Akárcsak jó néhány nyugat-európai országban, ahol a környezetvédelem érdekében különféle támogatásokat nyújtanak. Ezzel szemben idehaza bevezetnék a hét éves limitet, a vizsgákat, ami elképesztő ötlet. Ezt épp akkor teszik, amikor a taxisok zöme máról holnapra él.
Honnét akasszak le milliókat a fiatalabb autóra? – vágott vissza kérdésünkre egy sofőr, aki szerint a taxisok felháborodása érthető. Volt, aki megjegyezte: az már csak hab a tortán, hogy öt évente vizsgát kell tenni. Akkor más szakmákban is hasonló szigorú és kötelező számonkérés lesz? – tette fel a kérdést indulatosan az egyik vállalkozó, aki úgy érzi: a szabályalkotók nagyon kitolnak a taxistársadalommal.
– Rendkívül nehéz kitermelni manapság egy új autó árát – mondta Mészáros Ákos, a közúti árufuvarozó ipartestület megyei elnöke, aki megérti a taxisok aggályát. Kiemelte: a szabálytervezetet célszerű alaposan újragondolni, annak hatálybalépéséig feltétlenül szükség van az átmeneti időre, mely rendezi az országos felháborodást keltő problémákat. A szakember elismerte: fontos a szakmai megújulás, a naprakész ismeret minden hivatásban, csakhogy az újabb vizsgának, kötelező feladatok teljesítésének nyilván anyagi következménye lesz. S ezt sokan úgy tartják: újabb pénzbehajtás elszenvedő alanyai lehetnek a taxisok.
Punik László, a megyei veteránjármű szövetség elnöke úgy látja: túl szigorú a javaslat. A korlimit kapcsán kitért rá: gyakran idősebb autóval is ugyanolyan szolgáltatást lehet végezni, mint egy fiatalabb évjárattal. A jármű karbantartása, műszaki állapota a döntő. Úgy érzi: a tervezett változás az autókereskedőknek kedvezhet, ám félő, hogy sok taxisvállalkozó nem tudja teljesíteni a szabályokat.
– A kormányrendelet tervezetének közigazgatási és szakmai egyeztetése folyamatban van, az elkészítő munka várhatóan november végéig lezárul – áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályának tájékoztatójában. – Az előterjesztés végleges tartalmáról és hatályba léptetéséről csak ezután születhet döntés. A készülő jogszabály a magas szolgáltatási követelményeket támasztó fővárosi előírások alkalmazási tapasztalatainak figyelembe vételével rögzítheti majd a taxis tevékenység folytatásának országosan egységes feltételeit.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!