Böhönyén karambolozott az egyik olvasónk néhány hete. A fiatal férfi az apósa autóját vezette. Nem tagadta, ő követte el a nagyobb hibát: kanyarodás közben lefullasztotta az autót, és egy másik – szabályosan közlekedő, de szerinte inkább száguldó – autó beléjük ütközött. Az arra haladó autósok közül többen segítőkészen megálltak, és azt tanácsolták, ha nincsen senkinek semmi baja, töltsék ki a papírokat a felek, és maradjanak ennyiben. A vétlen sofőr, egy hölgy azonban kihívta a rendőröket. Az egyenruhások szóbeli figyelmeztetésben részesítették olvasónkat az elsőbbség meg nem adásáért.
Kitöltötték és aláírták a papírokat, majd elhozatták egy trélerrel a totálkáros autót. Később egy hozzáértő azt mondta az olvasónknak, rendes helyszínelést kellett volna kérnie, mert a kis kategóriájú kocsi nem tehet tönkre egy másik autót 90 km/h sebességnél. A fiatal férfi nehezen ocsúdott fel, sokáig rossz érzéssel töltötte el, hogy tönkrement a család egyetlen autója. Az ütközés utáni pillanatokat sem kívánja senkinek, amíg ki nem derült, hogy mindenki épségben van. Ám ezzel még nem volt vége a kellemetlenségeknek.
Apósa a múlt héten kapott levelet a biztosítótól, hogy kifizettek 312 ezer forintot az okozott kár miatt, ő pedig két kategóriával lejjebb kerül a bonus-malus rendszerben. A család azt hitte, hogy ezzel elrendezték a káresetet. Csakhogy újabb levél jött, most már a vétlen autóstól, és a hölgy azt követelte, hogy fizessék ki az ő tréleres szállításának a költségeit, 48 ezer forintot. Olvasónk szerint egy számítógéppel kinyomtatott, nem eredetinek tűnő számlát mutatott. Később felhívta a fiatal férfit, és perrel fenyegette, ha nem fizet. A hibázó autós azonban nem érti: ha a hölgy felvette a biztosító által felajánlott összeget, miért lenne jogszerű a követelése? Nem vagyunk elvetemült emberek, csak rutintalan balesetesek, akik mindent elvállaltak, mert így tűnt tisztességesnek, foglalta össze.
Juhász András, a kaposvári Juhász Autómentő Kft. ügyvezetője szerint a legtöbb gondot az okozza, hogy felhígult a szakma, mert sok olyan autómentő járja az utakat, akiket ő csak kalóz tréleresnek hív.
– A vétkes autóvezető biztosítójának az összes kár után járó költséget ki kell fizetnie a vétlennek – mondta. – Ebbe foglaltatik a sérült autó mentése, tárolása, javítása. Ha valóban kapott számlát a hölgy, csak le kell adnia a biztosítónál, hogy rendezzék. Az a baj, hogy nagyon sokan vannak az utakon, akik egyszerű tréleresként vállalnak autómentést, pedig sem hatósági engedélyük, sem autómentős vizsgájuk nincs. Ők nem tudnak számlát adni, mert feketén dolgoznak, adót nem fizetnek, és rontják a szakma becsületét. A balesetet szenvedett járművezetők csak a rendőrséggel szerződött, számlaképes autómentőt hívjanak. Az is fontos lenne, hogy a rendőrök is vegyék komolyabban, ki jár el egy baleset helyszínén.
Koncz István igazságügyi közlekedési szakértő szerint is rengeteg gonddal jár, ha kontár autómentők tevékenykednek.
– A balesetet szenvedett, bajba jutott embert sokkhatás éri, hirtelen nem tud mit tenni, ilyenkor könnyebben átvágják – így Koncz István. – Számlát nem adnak, de felajánlják a segítségüket, végül pedig egy ismerős, de kontár autószerelőhöz viszik az ügyfelet. Ott akár szétszerelt autókból származó olyan alkatrészt is kaphat a javításnál, ami balesetveszélyes. Pedig látszólag mindenki jól jár, csak a hatóság nem ellenőrzi őket. Hogy ez a helyzet kialakulhatott, azért véleményem szerint az autómentők vizsgáztatása körül kialakult zűrzavar is felelős, mert néhány vizsgáztató cég nem ad sokat a szabályokra.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!