Az Emission Analytics kutatás keretében brit tudósok több mint félezer típus esetén vizsgálták meg a gyártók által megadott szabványos fogyasztási érték illetve a TrueMPG projekt keretében a felhasználók által megtapasztalt gyakorlati fogyasztások közötti eltérést, és arra a megállapodásra jutottak, hogy a kisautók használói csalódnak a leginkább a többletfogyasztásban, ami átlagosan 36 százalék, ezzel szemben a nagy motorral szerelt járműveknél csökken az eltérés, az 5,0 liter feletti motoroknál a statisztikai hibahatáron belül van.
Ez ugye nem jelenti azt, hogy takarékosak lennének ezek az autók, csak annyit, hogy ezek hozzák a gyár által ígért fogyasztási adatot a gyakorlatban is. A nagyon kis motorral szerelt autóknál azért nem tud alacsony lenni a fogyasztás, mert a gyorsítások során ezek az erőforrások nagy terheléssel üzemelnek, és a különféle kényelmi felszerelések – élen a légkondicionálóval – is jelentős terhelést jelentenek. Ehhez képest minél nagyobb az erőforrás, annál többet használják azt kis terheléssel. Az is fontos eltérés, hogy a gyakorlatban sokkal nagyobb átlagsebességgel haladnak az autók, mint a szabványos mérési ciklus során.
Lökettérfogat/eltérés/valós fogyasztás
0-1 liter/+36 %/7,31 1-2 liter/+21 %/6,05 2-3 liter/+15 %/6,28 3-4 liter/+14 %/7,91 4-5 liter/+15 %/11,12 5+ liter/+1 %/12,02
Végeredményben arra a megállapításra jutott az Emission Analytics, hogy átlagosan 18 százalékkal fogyasztanak többet az autók a gyár által megadott szabványos értéknél, és ahogy nő a motor (és nagyjából ezzel párhuzamosan a jármű) mérete, annál kisebb az eltérés. Ezt leginkább úgy lehet értelmezni, hogy nem érdemes egy adott autónál egy bizonyos motorméret (teljesítmény/nyomaték) alá menni, mert hiába tűnik gazdaságosabbnak, a kis motor bizony többet fogyaszt a gyakorlatban, mint ugyanabban a típusban a kisebb terhelésen üzemelő nagyobb motor.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!