Amíg mifelénk a Polski Fiat 126P a Merkurnál elérhető kínálat alján szerepelt, Kínában sokkal fontosabb típusnak számított: ez volt ugyanis az első olyan autó, amelyet magánszemélyek is birtokolhattak. Persze nem rögtön.
Kína valamikor a hetvenes évek végén kötött megállapodást Lengyelországgal, amelynek értelmében áruért cserébe Polski Fiat 126P típusú személygépkocsit kapott. Eleinte vidéki városok taxitársaságai kaptak az autóból – igen, a kétajtós, meglehetősen szűk utasterű lengyel miniket az állami taxitársaságok használták -, de a nyolcvanas évek végén már magánszemélyek is vásárolhattak az autóból.
Nem tudjuk, mennyit kellett fizetni akkor egy Polski Fiat 126P-ért Kínában, de abban biztosak lehetünk, hogy nem volt olcsó mulatság. A bő egy évtized alatt, amíg a lengyel-kínai megállapodás életben volt, mintegy 10 000 darab kispolszki jutott el a Távol-Keletre, és ennek a mennyiségnek csak egy kis része került magánkézbe, ennek megfelelően nagyon ritka látvány manapság az autó.
A taxitársaságok autóit egyszerűen bezúzzák, ha már véget ért a szolgálatuk, úgyhogy csak az egykor magánkézben lévő példányokból maradt egy-egy darab. A típus-specifikus alkatrészek hiányában addig használták őket, amíg csak lehetett, aztán vagy a zúzda, vagy a képeken látható sors várt rájuk.
A szélvédőn látható matrica szerint utoljára 1998-ban volt forgalomban az itt látható példány, amelynek karosszériájával alaposan elbánt rozsda, és az se túl biztató, hogy téglákon pihen a karosszéria. Mégis, a kínai motorizáció szempontjából különleges értékkel bíró Polski Fiat 126P-t láthatunk a képeken, nem egy rozsdás ócskaságot.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!