A nagy haszonjárműveknél óvatosan kezelik a hibrid hajtást, az egyszerűség kedvéért általában rögtön elektromos hajtást valósítanak meg, ami azonban a mai akkumulátor-technológiával még nem tud versenyképes hatótávolságot biztosítani. A Scania most városi áruterítésre szánt dízel-elektromos hibrid teherautót mutatott be.
A P- vagy G fülkével rendelhető full-hibrid hajtásnál az Euro 6-os tisztaságú, 9 literes lökettérfogatú dízelmotor biodízellel vagy hidrogénezett növényi olajjal is üzemeltethető, és rövid távon villanymotoros haladásra is van lehetőség – utóbbi esetben 71 dB(A) alatt marad a zajszint. A moduláris hajtáslánc azt jelenti, hogy a villanymotor a motor és a speciális automata váltó (E-GRS895, kétpedálos Scania Opticruise-zal) között helyezkedik el. A villanymotor teljesítménye 130 kW (174 lóerő), nyomatéka 1.050 Nm. A felhasználható akkumulátorkapacitás 1,2 kWh, a kiegyenlített energiafelhasználás az akkumulátor-élettartam és a hatótávolság közötti egyensúlyon alapul.
„Sokat gondolkodtunk ezen a konfiguráción.” – magyarázta Höglund úr. „Szándékosan nem kívántuk maximalizálni a vezetési távolságot elektromos módban, elégedettek voltunk sík talajon két kilométeres távolságon 15 tonna szerelvényössztömeggel (GTW). Úgy gondoljuk, hogy az ügyfeleknek az akkumulátorok hosszú élettartama és a jó vezethetőség a legfontosabb tényezők. A hagyományos dízelüzemhez képest tipikus vezetési körülmények között az üzemanyag-megtakarítás eléri a 18 százalékot. ”
A hibrid üzemmódhoz szükséges elektromos berendezést egy úgynevezett Hybrid Power Modul-ba építették be, amit közvetlenül az alvázkereten helyeztek el. Ez a modul tartalmazza az akkumulátort, a vezérlő egységet, az akkumulátor hűtőrendszerét és a feszültség-átalakítót. A modul zárt tokban helyezkedik el és úgy tervezték meg, hogy ellenálljon az esetleges ütközésnek. A tehergépkocsi kormányzását elektrohidraulikus szervokormány segíti, ha a motor nem jár. A teljes hibrid csomag az akkumulátorral együtt összesen 790 kg-mal növeli a tehergépkocsi tömegét.
A Scania Driver Support rendszere a hibrid járművek számára különleges verzióban lesz elérhető, és az üzemi fék használatára ösztönzi majd a sofőröket, mert ilyenkor termel vissza sok energiát az autó lassításkor. A fékező teljesítmény visszatöltése adja a hibrid járművek használatával megtakarítható üzemanyag két-harmad részét. További megtakarítást jelent, hogy alacsony sebességnél a motort ki lehet kapcsolni illetve az, hogy tehergépkocsi kiegészítő elektromos rendszerét hatékonyabban lehet működtetni (mivel a hibrid 650 Voltos rendszere táplálja a 24 Voltos rendszert). A jármű 45 km/órás sebességig vezethető kizárólag elektromos módban, ilyenkor a motor vagy teljesen ki van kapcsolva, vagy pedig alapjáraton megy annak érdekében, hogy a kiegészítő rendszereket, mint például a fékkompresszort működtesse.
„Gyakorlatilag elmondható, hogy ugyanazt a vezetési stílust kell alkalmazni a hibrid tehergépkocsi esetén, mint normál dízelüzemű járműnél.” – tette hozzá Höglund úr. „Az előrelátó vezetés a legfontosabb és az időben elkezdett, óvatos fékezés. A többszöri, erőteljes fékezés nem segít az akkumulátor töltésében, hiszen a gyakorlatban hatékonyabb, ha kihasználjuk a lendületet és hagyjuk az autót gurulni. Ugyanakkor a villanymotor extra erejének köszönhetően a vezetési élmény jobb lesz a gyorsabb sebességváltások miatt, valamint a gyakori megállásokkal tűzdelt úton simább elindulást, illetve a lerakóknál a szűk helyeken könnyebb manőverezést tesz lehetővé.” A Scania első hibrid teherautóit 2016 folyamán fogja leszállítani az ügyfeleknek. Első körben csak teherautóként (4×2, 6×2, 6×2*4 kerékképlettel) és extra alacsony alvázzal lehet választani a hibrid hajtást.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!