Számos vállalat tartozik a Toyota csoporthoz, ezek közül a Toyota Industries Corporation-t bízta meg az anyavállalat a dízelmotorok fejlesztésével és gyártásával. Most egy belső vizsgálat – amelyet minden leányvállalatnál elindítottak a Daihatsu-botrányt követően, a 2022-es Hino-botrányt még elszigetelt esetnek tartották, annak nem lettek ilyen következményei – kiderítette, hogy 3 dízelmotornál a szériaautóknál eltérő szoftvert használtak attól, amivel a forgalomba helyezési eljáráshoz szükséges mérések során üzemeltették azokat. A belső vizsgálat azt is megállapította, hogy a főbb számok tekintetében, tehát teljesítmény (és annak fordulatszáma) és nyomaték (és annak fordulatszáma) terén nincs eltérés a szoftverváltozatok között, azonban eltérő fordulatokon nem feltétlenül akkora teljesítményt nyújt az erőforrás.
Problémás Toyota dízelmotorok és az érintett típusok
Toyota 2GD (2,4 literes turbódízel)
Hilux, Innova
1GD (2,8 literes turbódízel)
Land Cruiser Prado, Hiace, Dyna, Hilux, Fortuner
F33A (3,3 literes V6-os turbódízel)
Land Cruiser 300, Lexus LX500d
A biztonság kedvéért a Toyota leállította az érintett motorok gyártását és az érintett autók forgalmazását is, és a japán hatóságokhoz fordult a saját vizsgálatának eredményével, hogy azok döntést tudjanak hozni a helyzet megoldásáról. A Toyota kész akár újra elvégezni a homologizációs eljárásokat a megfelelő szoftverrel, de ezt a folyamatot csak a hatóság döntését követően indítja majd el. Addig is a japán rendőrség házkutatást tartott a Toyota Industries Corporation irodáiban, ahol iratokat foglaltak le. Korai szakaszban van a hivatalos vizsgálat, nem tudni, lesz-e büntetőjogi következménye az ügynek, de jelen pillanatban az sem ismert, mikor indulhat újra a dízelmotorok – és az azokat használó modellek – gyártása.