Miközben az elképzelt szép jövő a tiszta és mind biztonságosabb autózást vizionálja, a hazai piacot a nyugatról érkező gépkocsihad pörgeti.

2013 és 2016 között megduplázódott a külföldről behozott használt autók száma, és az év derekától ismét gyorsuló ütemben bővül a használt autók importja. A harmadik negyedév végén 115 396 friss magyar rendszámos autóról szólt a nyilvántartás, tehát biztosan átlépi majd az import piac a 150 ezres határt. A márkaversenyben a Volkswagen áll az élen (14 054 db/12,18% piacrész/+2,94% elmozdulás), az Opel (12 525 db/10,85%/+11,30%) és a Ford (11 332 db/9,82%/+5,10%) azonban ott liheg a nyomában, nem is beszélve az abszolút lista 7. helyén álló Toyotáról (6732 db/5,83%), amely 32,42%-kal srófolta fel tavalyi teljesítményét!

Sokszor úgy tűnik, igen jó üzlet tehát import autót vásárolni, ám a piaci tapasztalatok azt mutatják, célszerű résen lenni. Azon kívül, hogy a külföldi használt autók előéletét nehezebb ellenőrizni, a járulékos költségek is könnyen rossz üzletté tehetnek egy-egy ilyen beszerzést.

„A külföldi piacokon is érezhető fellendülés, valamint a kelet-európai vásárlók fokozódó megjelenése miatt az elmúlt évben csökkent a külföldi használt autók árelőnye a hazai kínálathoz képest – tájékoztat Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – Ezáltal csökkent a gazdaságosan behozható autók köre is, hiszen nagyobb autók esetében 10, míg a kisebbeknél 15%-os árelőnyt is el tudnak tüntetni a vételárra rakodó hazai költségek.”

MŰSZAKI, TÖRZSKÖNYV, RENDSZÁM

A Használtautó.hu személyautó-hirdetéseinek több mint 7%-a külföldi okmányokkal rendelkező, itthon nem regisztrált autókról szól. A szerződés előtt mindenképpen tisztázni kell, hogy az ilyen esetben kötelező műszaki vizsga, a törzskönyv, rendszám és a forgalmi együttesen mintegy 50 ezer forintot kitevő költségei kit fognak terhelni. Unión kívüli országokból érkező autóknál emellett egyedi forgalomba helyezési engedélyt is be kell szerezni.

REGISZTRÁCIÓS ADÓ

További plusz teher a regisztrációs adó, amelyet szintén gyakran kihagynak a hirdetésekből. Ezek összege életkortól, hengerűrtartalomtól és emissziós besorolástól függően többszázezres tétel is lehet – az összeg kiszámítására az interneten találhatunk kalkulátorokat. Fontos tudni, hogy az olcsóbban beszerezhető Euro 4-es besorolású motorok regisztrációs adója közel négyszer magasabb, mint a hasonló méretű és korú Euro 5-ösöké. Mindemellett 2014-tol a külföldön vásárolt használt járművek után vagyonszerzési illeték is fizetendő, melynek össszege teljesítménytől és életkori sávtól függően átlagosan újabb 40-50 ezer forintot tesz rá az eddigi költségekre.

HAZAJUTTATÁS

Aki maga hozza be a kint megvásárolt autóját, annak például egy németországi kiutazás során – oda egy, visszafelé két autó üzemanyagát és autópálya-díjait számolva – további 60-80 ezer forintos költséggel kell kalkulálnia. Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy a kiszemelt autó megvásárlása a fent kalkulált legalább 200-300 ezer forint pluszkiadás mellett is jó üzletnek tűnik, érdemes immár magával a kiszemelt járművel is foglalkozni.

ELLENŐRIZHETETLEN ELŐÉLET

A hazai autók aktuális kilométeróra-állását 2012 januárjától minden tulajdonváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Belügyminisztérium (korábban a KEKKH-hoz tartozó) adatbázisában. Mostanra tehát a legtöbb autóról legalább két kilométeradattal is rendelkezik a hazai rendszer. A külföldről behozott autóknál általában jóval kevesebbet tudunk a jármű előéletéről. Pedig az óratekerés gyakorlatát korántsem csak idehaza ismerik.

Amit mindenképpen érdemes megtennünk:
Szervizadatok lekérése: ha a külföldről behozott autót hivatalos márkaszervizben tartották karban – ez korábbi flottaautók esetében különösen jellemző –, akkor hazai márkaszervizeken keresztül is hozzájuthatunk néhány perc alatt a kívánt adatokhoz. Ha az eladó bármire hivatkozva vonakodik ettől, azonnal érdemes beszüntetni a tárgyalást.
A szervizkönyv valódiságának ellenőrzése: óvatosságra int, hogy gyakran a szervizkönyvek sem valódiak. Ennek jele lehet például az, ha az elvileg több éves eltéréssel születő bejegyzések mind ugyanazzal az írással és tintával szerepelnek benne.
Alapos átvizsgálás: egyetlen szerződést sem szabad megkötni anélkül, hogy az autó állapotát szakember mérné fel. Amennyiben az autóért mi magunk megyünk külföldre, saját szaktudás hiányában vigyünk magunkkal olyan szakembert, akinek a véleményében, ítéletében megbízunk.

Ha bármilyen garanciát várunk az eladótól, érdemes arra is figyelni, hogy a kereskedésben kit írnak be eladóként az adásvételi szerződésbe. Ha ugyanis papíron nem a kereskedőtől, hanem a korábbi tulajdonostól vesszük meg az autót (ez általános gyakorlatnak számít), probléma esetén sokkal nehezebben tudunk nála bármit is elérni. Ragaszkodjunk a korrekt adásvételi szerződéshez, ne elégedjünk meg a nevünkre szóló forgalmi engedéllyel.

Külföldi beszerzésnél gyakori probléma, hogy csak a helyszínen derül ki, az autónak eltitkolt sérülései, hiányosságai, hibái vannak. Az eladó könnyen visszaélhet az utazásba fektetett jelentos idő- és pénzráfordítással, a vevő ugyanis ilyenkor hajlamos súlyos kompromisszumokra is. Ezért ilyen útnak sosem szabad egyetlen ajánlat birtokában nekiindulni.

Nem árt tudni!

Mintegy harmadával, összesen több mint 300 ezerre emelkedett a hitelbiztosítéki nyilvántartásban (HBNY) rögzített bejegyzések száma 2017-ben a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) adatai szerint. A nyilvántartásba mindenkinek feltétlenül érdemes betekintenie, aki használt autót vagy egyéb nagy értékű ingóságot vásárol, mert innen tudhatja meg, terheli-e az adott vagyontárgyat zálogjog, lízing vagy más, biztosítéki célú jog. Gépjármű esetén rákereshetünk például a gépjármű alvázszámára is.

Ha a vevő nem tekint be a HBNY-be, és zálogjoggal terhelten szerez tulajdont, a korábbi tulajdonos tartozása fejében a járművet a bírósági végrehajtó akár le is foglalhatja, majd elárverezheti. Ez ellen az újdonsült tulajdonos semmit sem tehet, nem hivatkozhat jóhiszeműségre sem, hiszen a nyilvántartásba való betekintéssel tudomást szerezhetett volna arról, hogy a gépjármű nem a vele szerződő fél tulajdonában áll!

A belpiacos használt is drágult

A külföldi autópiacokon az általános gazdasági fellendülés, valamint a kelet-európai autóvásárlók fokozódó kereslete miatt az elmúlt 12 hónapban emelkedni kezdett a használt autók vételára is.

Mindez áttételesen a hazai használt személyautók átlagárát is feljebb nyomta, mégpedig jóval a 2%-os inflációt meghaladó mértékben.

A piacon kisebb létszámban jelen lévő egyterűeken kívül – itt 13%-os volt a drágulás – a legnagyobb áremelkedést az alsó-, valamint a közép- és felső-középkategóriás autók szenvedték el, amelyekért átlagosan 9-9%-kal kellett többet fizetni. A mini- és kisautók szegmensében, valamint a nagykategóriában 4,5% körüli mértékben nőtt az árcédulákon szereplő átlagos összeg, egyedül a terepjárók értéke követte a pénzromlás ütemét. Az első kilenc hónap során itthon értékesített használt autók mintegy fele (49%) öt márka valamelyikét képviseli. 14%-os részarányával továbbra is az Opel vezet, a második legjobban forgó márka a Suzuki (10%), majd a Volkswagen, a Ford és a Renault folytatja a sort.

(Forrás: BM NYHÁT, Használtautó.hu, MOKK)