Tisztelt Olajdoki,
Egy 1971-es Zsiguli 1200-es (VAZ 2101), eredeti, nem felújított motorhoz, amiben 67.000 km van, cserélnék olajat. Az utóbbi 2-3 évben nem volt beindítva a Szent Grál.
Első tulajdonos vagyok és rendszeresen karban volt tartva, de most olajcsere előtt tisztítanám is a rendszert és úgy láttam vannak motorolajhoz önthető tisztító adalékok.
Csere előtt kell beleönteni, kb 20 percet menni vele és ezt követően leengedni, írja a leírás.
Érdemes-e használni az adalékot az olajcsere előtt, ha igen melyiket? A fenti típushoz, milyen motorolajat érdemes használni korhoz és használtsághoz képest?
A motorolaj cserén kívül a váltóban és a diffiben is kellene olajat cserélnem. Tudna abban is segíteni milyen típust használjak és kell-e, lehet-e ugyanúgy mint a motort adalékkal tisztítani? Ugyan láttam a címében, hogy motorolaj doktor, de hátha. 🙂
Az eredeti 1971-es gépkönyvben az olajok neve és műszaki tartalma már egy kicsit megváltozott, így nehéz beazonosítani mit is érdemes használni.
köszönettel
Zsolt
Kedves Zsolt,
Nos ez egy izgalmas kérdés, mivel mondhatni “gyári” állapotú az autó de eltelt mégis eltelt a gyártása óta egy emberöltő.
Én nem használnék tisztító adalékokat, ennek rengeteg oka van amiről önmagában egy diplomamunkát meg lehetne csinálni. A lényeg, hogy ezeket az adalékokat ha lehet kerüljük.
A legfontosabb amit lehetne tenni, hogy az olajcsere előtt az olajteknőt vegyék le és mossák ki, majd ezután a művelet után mehet a friss olaj.
A gyári legjobb ajánlott olaj talán valamilyen ásványi 15w40-es olaj volt. Én azt gondolom, illetve más Ladások tapasztalata alapján bizton állíthatom, hogy az olaj tökéletesen üzemel jó minőségű 10W40-es olajjal is. Ezek a jó minőségű félszintetikus 10W40-es olajok sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkeznek mint az ásványi 15W40-es társaik.
Ilyen jó minőségű olaj például az Eneos Premium 10W40.
Azt tanácsolom, hogy 200-300 km után cserélje le az olajat ha már régen nem volt beindítva az autó.
Ha továbbra is ilyen keveset használja az autót, akkor az első olajcsere után pedig az autó kb minden 10. útja után szintén jöhet az olajcsere.
A váltóba mehetne egy 75W90, diffibe 80W90-es olaj, szintén akár Eneos-ból.
Üdv,
Olajdoki
Önnek is kérdése van? Kérdezzen a szakértőtől az info@motorolajdoktor.hu címen.