Noha a benzinválság komoly csapást mért az autóiparra, és így a Volvo gyárra is a hetvenes évek közepén, a cégvezetés mégis úgy döntött: a V6-os motorral szerelt csúcsváltozattal kezdi meg új autójának, a 700-as sorozatnak a piaci bevezetését. A nagy eseményre végül 1982-ben került sor, miután az eredetileg 1980 végére tervezett termelés csak 1981 utolsó napjaiban indult meg.
A P31 kódnéven fejlesztett autóról igen konkrét elképzelései voltak a cégvezetésnek, amelyet persze megkaptak a mérnökök is: a tengelytávolság legyen 10 centivel hosszabb a 200-as sorozaténál, a tömeg azonban legyen 100 kg-mal alacsonyabb. A költségek alacsonyan tartása végett a lehető legtöbb műszaki elemet hagyjanak változatlanul, de azért csökkenjen a fogyasztás, legyen csendesebb az utastér, legyen könnyebb a szervizelés. Hiába, régen se volt egyszerű a mérnökök élete…
Az első, működőképes, vezethető prototípus 1978 tavaszán készült el, és hamarosan elkészült a maroknyi tesztflotta. Ezekkel három kontinensen, változó időjárási körülmények között 3,2 millió kilométert autóztak. A szögletes forma, amelyet Jan Wilsgaard, a Volvo akkori vezető formatervezője alkotott meg szükségmegoldás volt, a szerszám- és gyártási költségek alacsonyan tartása végett a lehető legkevesebb ívet/hajlítást követelte meg. Végül azt a megoldást valósították meg, amelynél a kombi karosszériának a befejezését vágták vissza lépcsős hátúnak – így csak kevés elemet kellett módosítani a kombihoz képest. Miközben tehát a többi autógyár a műanyag térhódításának köszönhetően egyre inkább cseppformájú autókat kezdett gyártani, a Volvo a valaha létezett egyik legszögletesebb formát készítette el. És vitte sikerre.
A Volvo konszern 1979-ben szervezte ki külön cégbe a személyautó-gyártást, a Volvo Car Corporation 1980-ban mutatta be a 760-ast előjelző tanulmányát VCC néven. A végleges autót az 1981-es Frankfurti Autószalonon akarták bemutatni, de végül 1982 februárjában tudták csak prezentálni a Volvo 760 GLE-t, rögtön három motorral. A négyhengeres, benzines turbómotor mellett 2,8 literes V6-os, és a Volkswagen által kifejezetten a svédek elvárásaihoz igazított D24-es turbódízel erőforrásával lehetett megvásárolni az autót – bemutatásakor a Volvo volt a legfürgébb dízel limuzin.
Két évvel később érkezett a 740-es, meg a kombi karosszéria, a Bertone által karosszált 780-as kupé az 1985-ös Genfi Autószalonon mutatkozott be. Az olaszok egészen 1990-ig készítették a kupét, a 760-as helyét 1990-ben, a 740-esét 1992-ben vette át a 900-as sorozat – amely idő közben S90/V90-né alakulva – egészen 1998-ig gyártásban maradt. Nem rossz egy szükségmegoldástól. Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!