Az eredetileg személyautókhoz kifejlesztett, és először a Ford Mondeóban bemutatott Gyalogosészlelés funkció a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket például a fatörzsektől vagy az útjelző tábláktól. A technológia még arra is képes, hogy előre jelezze a veszélyt, ha egy gyalogos még a járdán halad, de keresztezheti a közelgő jármű útját.
“Egy teherautó sofőrjének a másodperc tört része is elég, hogy egy címet ellenőrizzen – de könnyen lehet, hogy ez éppen az a pillanat lesz, amikor egy gyalogos lelép elé a járdáról,” vélekedett Gregor Allexi, a Ford Európa aktív biztonságra szakosodott mérnöke. „Az ilyen esetekben a Gyalogosészlelés technológia megelőzheti a gázolást, vagy legalább mérsékelheti a baleset súlyosságát.”
A mérnökök zárt pályán, életnagyságú bábukkal tesztelték a rendszert, majd hónapokat töltöttek azzal, hogy a világ különböző, gyalogosoktól hemzsegő nagyvárosaiban (például Párizsban és Amszterdamban) valós körülmények közt ellenőrizzék és finomítsák a berendezés működését, több mint 10.000 kilométernyi tesztút során bizonyítva, hogy a rendszer tökéletesen működik. A vészfékezési rendszer – más néven az Ütközésre Figyelmeztető rendszer – működése többlépcsős. Ha a rendszer gyalogost észlel, és úgy értékeli, hogy fennáll a gázolás veszélye, a vezetőt először hangjelzés, valamint a műszerfalon felvillanó fényjelzés figyelmezteti. Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csökkentésével rövidíti le a fékhatás felépüléséhez szükséges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berendezés önálló fékezéssel csökkenti a jármű sebességét.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!