Az Egyesült Államokban nem egyszerűen csak beszélnek arról, hogy az ottani szabványos fogyasztás (amit az EPA mér) nem feltétlenül fedi a valós tapasztalatokat, már több esetben dollár-milliós kártérítési perek indultak e miatt, legutóbb a Hyundai-Kia és a Ford került ilyen helyzetbe. De nem csak perekkel küzdenek azért, hogy a szabványos fogyasztás reálisabb legyen, hanem valós körülmények közötti fogyasztásokat mérnek adatgyűjtési célból.
A RealMPG program keretében az Intellichoice és a Motor Trend újság felkérte a nagy-britanniai Emission Analytics nevű céget, hogy valós közúti forgalomban vizsgálja az újautók fogyasztását. Persze a laboratóriumban végzett EPA-teszthez hasonlóan ez se általános érvényű, hiszen a meleg dél-kaliforniai időjáráson végzik azt, és a forgalom állandó nagyságát se lehet garantálni. Egy 88 mérföldes, azaz 141,6 km-es útvonalon hajtanak végig a mintegy 90 kg tömegű, a vizsgált jármű hátuljára szerelt mérőberendezés pedig vizsgálja a kibocsájtott szennyező anyagok mértékét, és a tankból elfogyasztott mennyiséget is mérik.
Eddig mintegy 100 autó fogyasztását vizsgálták meg, az értékeket az Intellichoice weboldalán lehet megtalálni, és az a legmeglepőbb tanulság, hogy átlagban az EPA szabványos fogyasztási értéktől alig 1 százalékkal térnek el a valós fogyasztási adatok. Persze vannak extrém eltérések is, például a kézi váltós, 1,5 literes motorral szerelt Honda Fit (mifelénk Jazz-ként fut, de az érintett motorral nem kapható) jóval takarékosabb a szabványos átlagánál, ellenben a Honda Accord (nem azonos az európai autóval) sokkal többet fogyaszt. A RealMPG program életre hívói szerint annak köszönhető ez a pontosság, hogy az Egyesült Államok szabványos fogyasztási vizsgálata során hidegindítás, légkondihasználat és autóúti tempó is szerepet játszik, míg például az európai szabvány minimális tempót határoz meg, az elektromos fogyasztókkal is lehet trükközni, és rengeteg benne az alapjárat – ami a motorleállítók miatt aránytalanul képes befolyásolni a végeredményt.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!