kia1

Ha nem is könnyen, de felismerhető a Kia új zászlóshajója, a hálózatról tölthető, hibrid hajtású Optima PHEV. A fényszórók közötti sávban a légbeömlőket a számítógép nyitja szükség esetén, egyébként a jobb aerodinamika miatt sarkosabbak a lökhárítók, ahogy a csillogó felnik is optimalizált légellenállásúak. Egyébként kék díszcsíkok és EcoHybrid jelvények árulkodnak a technikáról, no meg a bal első sárvédőn elhelyezett elektromos töltőcsatlakozása, amely egyszerűen, a fedelet megérintve pattan fel – a benzinbetöltő nyílás a műszerfalon elhelyezett gombbal nyitható.

Sok mindent menüből lehet vezérelni, de van elég fizikai kapcsoló is A multifunkciós kijelzőn az üzemállapotot is nyomon követhetjük. Elektromos és takarékos módot lehet kapcsolni, energiatartalékolás nincs. Fotó: Hilbert Péter
Sok mindent menüből lehet vezérelni, de van elég fizikai kapcsoló is A multifunkciós kijelzőn az üzemállapotot is nyomon követhetjük. Elektromos és takarékos módot lehet kapcsolni, energiatartalékolás nincs. Fotó: Hilbert Péter

Kínálnak egyszerű hibridet is az új Optimából, Európában azonban csak a hálózatról tölthető hibrid hajtást tették elérhetővé. A különbség az akkumulátor kapacitásában (6,5 Ah helyett 27,2 Ah) és a hatfokozatú, automatikus váltóba behajtó villanymotor teljesítményében van (50 LE/205 Nm helyett 67 LE/205 Nm). A nagyobb akkumulátort több részletben a hátsó tengely felett/mögött helyezték el, ami nemcsak a csomagtér méretét csökkenti, hanem a hasznos terhelhetőséget is, ami így mindössze 350 kg. A legújabb generációs, hálózatról tölthető hibridek között nagynak számít a Kia Optima elméletileg 54 km-es elektromos hatótávolsága, ami reálisan bő 30 km – a vetélytársak ennyit ígérnek elméleti hatótávnak. A nagy kapacitás azt is jelenti, hogy viszonylag sokáig tart a telep töltése, egyszerű konnektorról 6-7 órát vesz igénybe a folyamat – ugyanerről a konnektorról ugyanennyi idő alatt 90-100 km „ment be” a Citroën/Mitsubishi/Peugeot villanyautójába. A töltőkábel egy, a filchez tépőzárral csatlakozó kis tokban utazik, elsőre lehetetlennek tűnik oda becsomagolni a kábelt, de aztán mégis sikerül.

Tágas a hely hátul, a széria üvegtető alatt is
Tágas a hely hátul, a széria üvegtető alatt is

Aki nem csak a zöld rendszámból adódó előnyökre hajt, annak muszáj rendszeresen tölteni az akkumulátort. A felfüggesztést a 205 LE/375 Nm csúcsteljesítményre hangolták (figyelembe vették a hátsó tengelyre került 130,7 kg tömegű lítium-ion polimer telepet), azonban az alacsony gördülési abroncsok miatt még akkor sem igazán sportos a vezetési élmény, ha fel van töltve a telep, hamar kezdi tolni az orrát kanyarban. A hétköznapok során zavaróan feszes a felfüggesztés. Nincs energiatartalékolás, amíg bírja az akkumulátor, addig hajt a villanymotor is, egyébként egyszerű hibridként egy-egy gyorsításra még besegít a villanymotor. Nekünk az akkumulátortelep kétszeri töltésével, hosszabb utak megtételével 6,9 l/100 km-re jött ki a tesztfogyasztás, ami reális egy ekkora méretű és teljesítményű autótól, de meg kell jegyezni, hogy a fedélzeti számítógép 5,8-as átlaggal hitegetett (nem beleszámolva a korábbi több ezer km-t).

Kicsi és a kábeltartónak is helyet kell szorítani a csomagtérben
Kicsi és a kábeltartónak is helyet kell szorítani a csomagtérben

A Kia forgalmazója most 700 ezres kedvezménnyel kínálja a plug-in Optimát, de még így is igen húzós a 12,2 milliós alapár. Azzal vigasztalódhatunk, hogy a konkurencia még drágább. Igaz, nem feltétlenül sokkal, hiszen a BMW a hálózatról tölthető 3-as sorozatot akciózás nélkül negyedmillióval drágábban méri.

Függőlegesen állnak a prizmák a hibrid lökhárítójában, ami sarkosabb a többinél
Függőlegesen állnak a prizmák a hibrid lökhárítójában, ami sarkosabb a többinél

Tetszett
• az első 50 km-en bivalyerős
• jó vezethetőség
• megjelenés

Nem tetszett
• zegzugos csomagtér
• kis terhelhetőség
• konnektorról hosszú töltési idő

Összegzés
Árban nem megy kiemelkedően az ellenfelek alá, de a teljes körű 7 éves garancia jobb azoknál – az új technológiától idegenkedőknek ez fontos érv lehet. A kemény felfüggesztés miatt a vezetési élmény eltér a benzin/dízelmotoros változatétól, nem feltétlenül pozitív értelemben.

Kia Optima PHEV
Összlökettérfogat: 1999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 115 kW/156 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 189 Nm 5000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 50 kW/68 LE
Max. forgatónyomaték: 205 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 151 kW/205 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 375 Nm 2330/perc
Hossz./szél./mag.: 4855/1860/1465 mm
Tengelytáv: 2805 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1602/1609 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1850/350 kg
Csomagtér: 307 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Max. sebesség: 192 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 1,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 37 g/km
A modell alapára: 6 499 000 Ft (LX, 2.0 CVVL)
A tesztautó ára: 12 264 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!