Amikor a Renault 1 rubelért értékesítette az orosz államnak a Lada autógyárban meglévő tulajdonrészét, azzal egy időben lemondott az orosz állam javára a moszkvai gyáráról. Utóbbi a moszkvai önkormányzat tulajdonába megy át, akik meg akarják menteni a bezárástól az egyébként a város által már körbenőtt üzemet, és az ott dolgozó 3800 ember munkahelyét. Dmitrij Progyin,a moszkvai önkormányzat közlekedési osztályának vezetőjét nevezték ki az autógyár új vezetőjének, és a lehető leggyorsabban meg akarják kezdeni a sorozatgyártást, amihez a Kamaz segítségére számítanak – a teherautó-gyár már 5 éve dolgozik személyautó-projekten, amelyet eredetileg hazánkban akartak megvalósítani, de a jelenlegi helyzetben reálisabbnak tűnik a moszkvai sorozatgyártás megindítása.
Moszkva városa egyébként rögtön nagy vásárlója is lenne a helyben készülő, a Moszkvics márkanevet felelevenítő autónak, amelyet autómegosztó-szolgáltatáshoz használnának. A gyorsaság miatt először benzinmotorral indulna meg a sorozatgyártás, és amint megteremtik az akkumulátor-gyártó kapacitást, akkumulátoros-elektromos hajtású autókra állna át a Moszkvics. Persze ezek szép tervek, de még Oroszországban is sokan kételkednek a megvalósítás sikerében, hiszen a Renault által hátrahagyott futószalagok átalakítása euróban is több száz milliós tétel, a gyárban nincs présüzem, az gyakorlatilag csak egy végszerelde, és a Kamaz autójának kifejlesztése is még több évig tart, figyelembe véve, hogy még egy prototípust se szereltek össze.
A moszkvai önkormányzat terveinek ismertetését követően Denis Pak, az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium autó- és vasútmérnöki osztályvezetője beszélt arról, hogy a Renault-val megkötött adásvételi szerződésben szerepel, hogy a Lada aktuális kínálatának a gyártását folytathatják, és a moszkvai üzemből Togliattiba telepítik át a Duster sorozatgyártását, amelyet Lada márkanéven fognak piacra dobni. A szintén a moszkvai gyárban összeszerelt Arkana, Kaptur és Sandero sorsáról semmit nem közöltek.
Nyitókép: Fortepan / Erky-Nagy Tibor